Автор: Н. Г. Александрова
Рецензенти: В. Д. Шульгіна, С. В. Шип
Видавництво: Одеса: Астропринт, 2015
Тираж: 300 прим.
К-сть cторінок: 168
ISBN: 978—966—927—072—6
Навчально-методичний посібник присвячений різним аспектам проблеми музичного інтонування, що розглядається як процес втілення у звуках образного змісту, головний чинник «зовнішнього» (створення, виконання, сприйняття) і «внутрішнього» (інтонаційні, тематичні, композиційні особливості) буття музичного твору. Запропоновано апарат дослідження специфічних інтонаційних особливостей музики, виявлено універсальні якості музичних жанрів і стилів різних історичних епох, визначено елементи спільності й відмінності конкретних музичних творів, зокрема взірців камерно-інструментальної музики українських композиторів 70—80-х років XX століття.
Навчально-методичний посібник призначено для дослідників музичного мистецтва різних спеціалізацій, викладачів та студентів вищих навчальних музичних закладів, а також для всіх, хто цікавиться питаннями тематизму та формотворення в музиці.
Вступ 5
Розділ 1. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ОСНОВНИХ ТИПІВ МУЗИЧНОГО ІНТОНУВАННЯ 13
1.1. Класифікація основних типів музичного інтонування 14
1.2. Специфіка і найважливіші ознаки основних типів музичного інтонування 27
1.3. Жанрові різновиди основних типів музичного інтонування 40
Питання та завдання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 46
Розділ 2. ТИПИ МУЗИЧНОГО ІНТОНУВАННЯ ТА ЇХ ФАКТУРНЕ ВТІЛЕННЯ 47
2.1. Типологія фактури 48
2.2. Специфіка основних видів фактури в зв’язку з їх інтонаційним змістом 56
2.2.1. Одноголосся 56
2.2.2. Багатоголосся
2.2.2.1. Гетерофонія 71
2.2.2.2. Гомофонія 75
2.2.2.3. Поліфонія 87
2.2.2.4. Складне багатоголосся 98
Питання та завдання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 105
Матеріал для аналізу 106
Розділ 3. МУЗИЧНЕ ІНТОНУВАННЯ, ТЕМАТИЗМ ТА КОМ¬ПОЗИЦІЯ У ВЗАЄМОДІЇ 107
3.1. Деякі питання типології тематизму і композиції 107
3.2. Рівні функціонування типів інтонування. Експозиційно-тематичний рівень 112
3.3. Рівні функціонування типів інтонування. Структурно-композиційний рівень 117
Питання та завдання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 137
Матеріал для аналізу 138
Висновки 139
Список використаної літератури 142
Предметний покажчик 164
Проблема інтонування є однією з основних у сучасному музикознавстві. Вивчення різних її аспектів — ключ до розуміння найважливіших положень теорії й історії музики, до розкриття багатьох сторін музичної творчості, виконавства й сприйняття.
Музичне інтонування є процесом втілення у звуках образного змісту. З ним пов’язані практично всі аспекти «зовнішнього буття» музичного твору: його створення, виконання, сприйняття. У самому творі дія музичного інтонування поширюється на всі елементи тексту. Подібні «внутрішньотекстові» і «позатекстові» функції інтонування дозволяють розглянути його як категорію універсального порядку. У даній роботі під музичним інтонуванням розуміється реальна категорія, здатна функціонувати в творі, певним чином впливаючи на різні його сторони. Друге найважливіше положення, що розкриває сутність музичного інтонування, — розуміння його як глибоко змістовно обумовленої якості музики. Подібний нетрадиційний підхід до визначення центрального поняття, що стосується змістовної сторони та випливає зі специфіки музики, — процесуальність, необхідність живого звукового відтворення — дозволяє розглянути різні аспекти буття музичного інтонування з єдиних позицій: з точки зору якості звучання.
Спорідненою інтонуванню та рівною йому по значимості категорією є інтонація. За ступенем вивченості вона значно перевершує категорію інтонування. Так, різним аспектам проблеми інтонації присвячені фундаментальні праці музикознавців з загальних питань розвитку музичного мистецтва, його генезису; дослідження, пов’язані з розробкою проблем стилю