Видання
Мірошниченко С.В. Поліфонологія як музикознавча дисципліна та національна природа української професійної музики
Автор: Мірошниченко С.В.
Рецензенти: О.Г. Рощенко, О.Б. Соломонова, С.В. Овчаренко
Видавництво: Одеса: Астропринт, 2012
Тираж: 300 прим.
К-сть cторінок: 296
ISBN: 978-966-190-596-1
Монографія присвячена глобальним історико-теоретичним проблемам: визначенню менталітету українського народу та особливостей його творчості; виявленню можливостей існування української поліфонії та генезису її походження, розвитку поліфонічного мислення в творчості українських композиторів. Скрупульозно аналізуються глибинні термінологічні проблеми багатоголосся, контрапункту, поліфонії; перехрещування та неоднозначності їх термінів. Вводиться поняття «поліфонологія», що об’єднує та узагальнює ці терміни та їх явища, що є значним внеском у теорію українського музикознавства.
Книга призначена для дослідників різної фахової спрямованості (музикознавцям, композиторам, культурологам, філософам, мовознавцям тощо); педагогам та виконавцям, студентам; всім, хто цікавиться генезисом українського поліфонічного мислення.
Вступ
Розділ 1
ТЕОРЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ МУЗИКОЗНАВСТВА: ПОЛІФОНОЛОГІЯ ТА УКРАЇНСЬКА МЕНТАЛЬНІСТЬ 9
- Невпорядкованість термінологічного апарату сучасних естетики та музикознавства. Роль етимології в музикознавчій лексикології 10
- Багатоголосся та його полісемія 24
- Полісемія контрапункту — як поняття та явище 34
- Первісне значення поняття та терміну «контрапункт» і їх складових частин. Багатозначність терміну та взаємодія з багатоголоссям та теорією музики 35
- Найбільш поширені і вузькі розуміння терміну «контрапункт». Поняття «контрапункт» відносно інших видів мистецтв 42
- «Контрапункт» як жанр музичного твору 45
- Поліфонія як термін, дискурс та поняття. Співвідношення з іншими термінами та поняттями 49
- Складові частини терміну «поліфонія». Усталені та інші змістовні значення поняття поліфонії 49
- Співвідношення понять «поліфонія» та «багатоголосся» 62
- Поліфонологія як наука та навчальна дисципліна 64
- Ментальність як категорія естетики і музикознавства: психологічні основи національної поліфонії 72
- Національна музика. Українська національна музика 80
Розділ 2
ГЕНЕЗИС УКРАЇНСЬКОЇ ПОЛІФОНІЇ 88
- Стиль як категорія музикознавства та теорії поліфонії. Взаємодія стильового, до- та постстильового в поліфонії 88
- Деякі особливості генезису української поліфонії. Іманентна стадіальність 102
- Естетика обмеження у професіоналізмі українських композиторів кінця XIX — початку XX століття.
- Поняття «відбір» та «самообмеження» в музикознавстві. «Жанрово-стильовий відбір» і «принцип самообмеження» 123
- Навчальні та творчі роботи композиторів з поліфонії .... 143
- Навчальна поліфонія та поліфонія М. Глінки 166
- Поліфонічні віхи становлення творчої системи М. Римського-Корсакова 175
- Навчальна та професійна поліфонія М. Лисенка 186
- Навчальна поліфонія М. Лисенка 186
- Професійна поліфонія М. Лисенка. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» 201
- Поліфонічна своєрідність циклу кантати М. Лисенка «Радуйся, ниво неполитая» 205
- Українська фуга Лисенка та реалії форми поліфонії (до проблеми національного) 210
- Поліфонія М. Леонтовича як втілення національного феномену у поліфонічному мисленні 220
- Навчальна поліфонія Я. Степового як «запрошення до фуги» (С. Прокоф’єв — М. Мясковський —
- Я. Акименко) 225
- Поліфонія в житті і творчості Л. Ревуцького. Навчальна поліфонія та поліфонічні відкриття 240
Висновки
- Поліфонологія як системне музично-творче явище. Системний погляд на поліфонологію 254
Список використаної літератури 260
Подібно до чистого джерела, що живить своїми соками рясне збіжжя і в якийсь момент виринає могутнім потоком, українська пісенна традиція, насичена гетерофонними оздобами народного музикування та церковною ученістю духовної музики, на певному історичному повороті засвідчила свою істинну сутність. Це – хорова творчість великого М. Лисенка, який зміг відторгнути своє німецьке набуття та створити саме «українську фугу» на базі характерних рис народного мислення – інтонаційної варіаційності. Це – творчість геніального поліфоніста М. Леонтовича, що в умовах провінційного буття сповідав вірність витокам національного мислення (за допомогою Б. Яворського) і тим показав кореневі утворення національного мистецтва.
В даній книзі послідовно розглядається національна самобутність поліфонічного мислення в Україні, що привела до художніх відкриттів кінця XIX—XX століть.
Розробка понятійної системи теорії поліфонії, словесний лаконізм формулювання якої, за Д. Ліхачовим, складає ідеальну перспективу, силою обставин музично-наукової дійсності сьогодення, — змушена акцентувати термінологічні розгалуження поліфонії. Робиться це заради усвідомлення реалій художнього життя, в якому національне мислення закладає жорсткі вимоги до теорії. Поліфонічні багатства різних старовинних національних шкіл не вичерпують можливостей самобутньої творчості представників різних націй. І, стверджуючи оригінальний український поліфонізм, ми не можемо ігнорувати високі науково-творчі стимули, що походять від традицій і зобов’язують до розробки понятійного апарату поліфонічного мислення.
Таким чином, розробляючи тему «українська поліфонія», ми, по-перше, розглянемо проблеми музикознавства відносно термінології, пов’язанної із поліфонічністю: багатоголосся, поліфонія, контрапункт; виводиться об’єднаюче, синтезуюче поняття – поліфонологія; розробимо теорію багатоголосся, поліфонії та контрапункта.
У книзі розглядаються та аналізуються тенденції розвитку української національної ментальності, виводиться поняття про музичну ментальність, національний (український) стиль, українську поліфонію.
В історичній послідовності викладаються відомості щодо появи і розвитку української професіональної поліфонічної школи, представлені характеристики українських національних внесків у поліфонічну світову культуру.
Переплетіння базисних форм поліфонічного мислення з превалюванням національно-поліфонічного стрижня — така позиція зумовлює підхід до аналізу конкретних взірців музичного мислення на різних етапах формування української національної поліфонічної школи.
Зосереджено увагу на поліфонії як на одному з важливіших компонентів музичної творчості і дотепер обов’язковому розділі професійного навчання композитора. Саме в цій галузі найбільш чітко виявилася «генетична несумісність» деяких структурних елементів різнорідних музично-творчих систем, що відбилася на творчості ряду українських композиторів у переломний період формування національної професійної музичної школи. На прикладі поліфонічних форм і жанрів найбільш наочно виявилася сутність принципів відбору засобів виразності і творчого самообмеження композитора. Але поліфонією не обмежується, природно, сфера їх прояву, бо вона не охоплює усі види та жанри музичної творчості, ширше – усю музичну культуру. Бо це все відноситься вже до поліфонології – як сучасного вчення про національну природу української професійної поліфонічної музики.
Тому одним з головних завдань цього дослідження стає виявлення самостійних рис та особливостей української поліфонії.
Відповідно до даного завдання у дослідженні розглядаються термінологічні проблеми музикознавства: поліфонія та українська національна ментальність. Йдеться про термінологічну неузгодженість, багатоплановість таких понять, як багатоголосся, контрапункт, поліфонія; уточнюється термінологічний апарат науки про багатоголосся, контрапункт, поліфонію; обґрунтовується необхідність створення науки, що охоплює та узагальнює всі ці поняття, – поліфонології.
У загальному ході дослідження визначається іманентна стадіальність історичного процесу розвитку композиторської творчості, розкриваються особливості розвитку східнослов’янського професіоналізму. Ми показуємо самостійність і самобутність шляхів розвитку поліфонічних стиля і форм в східнослав’янській композиторській творчості; пропонуємо поняття «відбір» та «самообмеження» – як базові для розуміння особливостей шляхів розвитку поліфонічних форм та поліфонічного мислення в творчості українських композиторів.
Дуже важливим нам представляється аналіз принципів володіння поліфонічною технікою. Тому запроваджується поняття «навчальна поліфонія» та її компонент «навчальна фуга», висвітлюється її особлива роль в процесі оволодіння поліфонічною технікою і становлення поліфонічного мислення російських (М. Глінка, М. Римський-Корсаков тощо) та українських композиторів. Процес формування композиторської техніки та становлення поліфонічного мислення показуємо на прикладі оволодіння композиторською, в тому числі поліфонічною, технікою українських композиторів: П. Сокальського, М. Лисенка, Я. Степового, М. Леонтовича, Л. Ревуцького, М. Скорульського. Вони належать до різних часів і навіть історичних епох, та при деяких спільних рисах формування особистості відрізняються шляхами одержання освіти, різними компонентами її системи, де поліфонія (контрапункт, канон і фуга) були важливим елементом, і по-різному йшли до своєї мети – до створення українського національного музичного мистецтва.
Петра Сокальського ми показуємо в процесі становлення як громадського діяча, що заклав основи професійної національної музичної публіцистики, критики і, що головне, музичної освіти в Росії, на півдні Росії і в Одесі, та формування як музичної професійної особистості (уточнюємо та встановлюємо різні віхи його життя, навчання, творчості). Не маючи навчальних робіт Сокальського, користуємося встановленням методу та змісту викладання теоретичних дисциплін, запроваджених М. Зарембою, який дотримувався системи навчання, у тому числі, викладеної у підручниках, свого вчителя – А. Маркса. Таким чином розглядаємо вплив теоретичних шкіл М. Заремби, А. Маркса та П. Сокальського.
На прикладі М. Лисенка ми показуємо взаємодію рівня навчальних та професійних творів. Набуття поліфонічної майстерності М. Лисенком висвітлюється в процесі навчання у Лейпцігській консерваторії в курсах контрапункту та фуги, його взаємодії з німецькою теоретичною школою через професорів Е. Ріхтера та Р. Паперитця. Аналізуємо навчальну поліфонію (Навчальний поліфонічний зошит) Лисенка і показуємо високий рівень оволодіння ним поліфонічною технікою. Як на прикладі не тільки професійного володіння всією величчю поліфонічної майстерності, але і особистим поліфонічним мисленням, зупиняємося на його єдиному зразку української фуги та великої поліфонічної форми в кантаті «Радуйся, ниво неполитая».
Розкриваємо неабияку складність майже самостійного навчання і вивчення поліфонії Я. Степовим (негативної ролі М. Римського-Корсакова в цьому процесі), аналізуємо його фуги — відомі навчальні та виявлену нами екзаменаційну (екзамен складав разом з С. Прокоф’євим та М. Мясковським).
Інший підхід використовується для знайомства з навчальною поліфонію Л. Ревуцького, кількість взірців та якість якої дає можливість зробити висновки про специфіку формування його поліфонічної майстерності і вже тут виявити технічні та творчі знахідки (наприклад, вбираючий контрапункт).
Д. Ліхачов, який схиляється до розгляду кожного явища як багатостороннього та багаторівневого утворення, відносно формулювання поняття стоїть на жорсткій позиції (вислів відноситься до 1989 року): «Те чи інше поняття повинно називатися одним словом (слово в науковій мові завжди термін)» [193, с. 437]. Але такий лаконізм є недосяжним для більшості музикознавчих понять, що часто-густо містять запозичення із загальної естетики з приставкою епітету «музичний-музикальний» («музична форма – форма в музиці», «музичний твір» – «твір в музиці» тощо).
Це ж стосується понятійного апарату такої особливої сфери теоретичного музикознавства, якою є «поліфонія». Тим більш, що, за влучним спостереженням І. Котляревського, поліфонічна теорія склалася вкрай однобічно: риторичне багатство імітаційної поліфонії, вирощене інструментальним проповідництвом Протестантизму, – і брак узагальнень в так званій контрастній поліфонії, яка історично створила ґрунтовні засади для розвитку імітаційних поліфонічних форм. І. Котляревський каже: «Дивовижно, але гармонічні сполучення акордових структур є постійно діючим фактором. Виникає навіть можливість ввести нове поняття: опосередковане гармонічне сполучення, коли один із звуків попереднього акорду обов’язково входить до складу наступної структури» [160, с. 83]. Дане розрізнення імітаційної та контрастної поліфонії є суттєвим для виділення національних ознак музичного мислення.
Поліфонологія та поліфонічне мислення – найважливіша складова системи музичного творчого процесу.