Навчальний посібник зі спеціального курсу «Основи теорії виконавства та навчання гри на саксофоні» розкриває теоретичні основи виконавської майстерності саксофоніста і виступає методологічним фундаментом для побудови конкретних авторських методик викладання даного інструменту в середніх та вищих спеціальних закладах музичної освіти.
Автор опирається на сучасні теоретичні та історичні знання щодо самого інструменту, його ролі в музичній культурі, використання в композиторській та виконавській практиці, техніки гри на саксофоні. Багаторічний досвід викладання фаху «саксофон» в Одеській національній музичній академії дозволив авторові визначити і систематично викласти в посібнику необхідний як студентам, так і викладачам масив теоретичних та практичних фахових знань.
У посібнику систематизовано результати наукових досліджень в галузі знань про мистецтво гри на духових інструментах, зокрема на саксофоні, враховано передовий досвід видатних виконавців і досвідчених педагогів. Розглядається широкий спектр питань, пов’язаних з історією винаходу саксофона, теоретичними і практичними основами формування універсальної виконавської майстерності саксофоніста.
Навчальний посібник адресовано студентам і педагогам класу саксофона в середніх та вищих музичних освітніх закладах, а також всім, хто цікавиться історією, теорією і методикою музичного виконавства на духових інструментах.
ЗАМІСТЬ ПЕРЕДМОВИ 7
ВІД АВТОРА 9
ЧАСТИНА І ПРЕДМЕТ, ДИДАКТИЧНІ УСТАНОВКИ, ПРИНЦИПИ, КАТЕГОРІЇ ТА ТЕРМІНОЛОГІЯ НАВЧАННЯ ГРИ НА САКСОФОНІ 12
- Питання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 32
РОЗДІЛ І РОЗВИТОК МУЗИЧНОГО ІНСТРУМЕНТАРІЮ ТА ВИНАХІД АДОЛЬФА САКСА
- Еволюційні передумови розвитку духового інструментарію доби романтизму та винахід А. Сакса 33
- Акустичні властивості і механічний устрій саксофона 60
- Трубка корпуса і компоненти механічно-акустичної системи 63
- Мундштук 69
- Трость 75
- Питання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 80
РОЗДІЛ 2 СТАНОВЛЕННЯ САКСОФОННОГО ВИКОНАВСТВА І ПЕДАГОГІКИ
- Основні етапи становлення історичного шляху саксофонного виконавства і педагогіки в контексті оновлених знань 81
- Тембро-інтонація саксофона та стильові етапи виконавської культури ХІХ-ХХ1 століть 100
- Питання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 114
РОЗДІЛ 3 ПСИХОФІЗИЧНІ ОСНОВИ ТА СТРУКТУРА ВИКОНАВСЬКОГО ПРОЦЕСУ ГРИ НА САКСОФОНІ
- Психологічні та психофізичні основи гри на саксофоні 115
- Основні біофізичні та механічно-акустичні компоненти звукоутворення на саксофоні 127
- Структура репродуктивного процесу сукупності «виконавець — саксофон» 133
- Питання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 149
ЧАСТИНА II ВИКОНАВСЬКИЙ АПАРАТ
РОЗДІЛ 1 ЗАГАЛЬНІ ОСНОВИ РАЦІОНАЛЬНОЇ БІОФІЗИЧНОЇ АДАПТАЦІЇ ДО ІНСТРУМЕНТА 150
- Основні принципи пристосування амбушура до управління звучанням 154
- Ротова порожнина 158
- Робота язика 160
- Питання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 162
РОЗДІЛ 2 ВИКОНАВСЬКЕ ДИХАННЯ
- Специфіка виконавського дихання 163
- Виконавський вдих 168
- Техніка виконавського видиху на опорі 170
- Перманентний видих-вдих 172
- Питання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 175
РОЗДІЛ 3 ТЕХНІКА ПАЛЬЦІВ 176
- Питання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 182
ЧАСТИНА III ОСНОВНІ ВИРАЗОВІ ЗАСОБИ ВИКОНАВСЬКОЇ МАЙСТЕРНОСТІ САКСОФОНІСТА
РОЗДІЛ 1 ЗВУК 183
- Інтонація 190
- Тембр 195
- Динаміка 201
- Питання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 205
РОЗДІЛ 2 ЗВУКОВИМОВЛЕННЯ САКСОФОНІСТА
- Артикуляція і штрихи 206
- Фразування 215
- Питання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 223
РОЗДІЛ 3 АГОГІКА
- Темп. Метр. Ритм 224
- Питання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 231
РОЗДІЛ 4 БАЗОВІ ВИКОНАВСЬКІ ПРИЙОМИ ГРИ ТА ЕФЕКТИ 232
- Вібрато 235
- Портаменто, гліссандо, слепи, трелі, тремоло 246
- Передування у вищій теситурі, мультифонія та біфонія 249
- Шумові, ударні та звукові наслідувальні ефекти 255
- Мікрохроматика чвертьтонової альтерації 257
- Питання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 262
ЧАСТИНА IV ТВОРЧА ВИКОНАВСЬКА МАЙСТЕРНІСТЬ САКСОФОНІСТА
РОЗДІЛ 1 РОЗУМОВО-СТИЛЬОВІ СТЕРЕОТИПИ У ФОРМУВАННІ ТВОРЧОЇ ВИКОНАВСЬКОЇ МАЙСТЕРНОСТІ САКСОФОНІСТА
- Технічно-смислові основи гри на саксофоні як «згорнення» історико-стильових показників виконавської майстерності 263
- Інструктивний матеріал та його стереотипні ресурси виконавської майстерності 269
- Розумово-психологічні та морально-духовні стимули формування виконавських художньо-технічних ознак 283
- Універсалізм як феномен професійної майстерності в сучасних умовах практичної діяльності саксофоніста 298
- Питання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 308
РОЗДІЛ 2 ЕВОЛЮЦІЯ КРИТЕРІЇВ САКСОФОННОЇ МАЙСТЕРНОСТІ В ХУДОЖНІЙ ДИНАМІЦІ
- Основні етапи формування художнього репертуару для саксофона 309
- Перекладення та редагування творів для саксофона 339
- Виконавська робота над твором художнього репертуару 351
- Питання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 373
РОЗДІЛ 3 ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ЕСТРАДНО-ДЖАЗОВОЇ ВИКОНАВСЬКОЇ МАЙСТЕРНОСТІ САКСОФОНІСТА
- Історично-стильові витоки джазового саксофонного виконавства ...374
- Джазова концепція основних виразових засобів естрадно-джазового саксофонного виконавства: артикуляція, штрихи і джазове фразування 405
- Ритміка, відчуття свінгу та виконання синкоп 418
- Джазові виконавські прийоми та ефекти 426
- Фахові установки та методи оволодіння навичками імпровізації 442
- Питання для повторення, самоперевірки та закріплення матеріалу 456
ПІСЛЯМОВА 457
ДОДАТКИ 465
ЛІТЕРАТУРА 470
ПРЕДМЕТНИЙ ПОКАЗЧИК 490
ПРО АВТОРА 494