пн
вт
ср
чт
пт
сб
нд
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Концертна афіша

всі концерти

ЗМІ про нас

Фестиваль «Південна Пальміра»

П’ятий міжнародний фестиваль народно-інструментального мистецтва «Південна Пальміра», який проходив в стінах Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової, був присвячений 70-річчю кафедри народних інструментів та став своєрідним оглядом досягнень колективу кафедри за ці роки.

          У рамках фестивалю пройшла серія концертів та відбулася науково-практична конференція.

          Відкриваючи фестиваль, ректор академії, народний артист України, професор Олійник О. Л. відмітив значення таких заходів, що дозволяють звірити вектор напряму руху з вимогами сьогодення. Участь у фестивалі представників Києва, Львова, Харкова, Москви, Ростова-на-Дону значно розширила рамки огляду, дала можливість об’єктивніше оцінити успіхи та досягнення. Вітаючи учасників і гостей фестивалю, О. Олійник побажав усім творчого натхнення та успіхів.

          Завідувач кафедри народних інструментів, народний артист України, професор Мурза В. А. у своєму виступі розповів про досягнення колективу кафедри, уточнив регламент фестивальних заходів.

          Фестиваль відкрився всеукраїнською науково-практичною конференцією «Сучасне виконавське мистецтво: особистість митця (музикознавчий дискурс)». Пам’яті професора Давидова М. А.

          Проректор по науковій роботі, доктор мистецтвознавства, професор Самойленко О. І., відкриваючи конференцію, відмітила значення народно-інструментального мистецтва в культурному просторі України. Незважаючи на свою «молодість» (порівняно з іншими кафедрами) колектив кафедри народних інструментів має сьогодні гідну наукову оснащеність.

          Тут працюють три народні артисти України, три заслужені діячі мистецтв України, чотири заслужені артисти України, сім професорів, п’ять доцентів, один доктор мистецтвознавства, три кандидати мистецтвознавства, п’ять здобувачів. Природно, що це отримало своє відображення в тематиці та якості змісту доповідей, в яких були висвітлені питання педагогіки, методики, виконавства; діяльність видатних педагогів минулого.

          З підсумковою доповіддю «Удосконалені народні інструменти як чинник цілісної системи академічної музично-інструментальної культури сучасності» виступила кандидат мистецтвознавства, професор Черноіваненко  А. Д.

          Серія концертів, що слідувала за цим, була організована за принципом: інструмент - жанр.       

          З мистецтвом гри на домрі, новинками репертуару в цій області слухачі повною мірою могли ознайомитися на концерті «Золоті струни».

          Лауреат міжнародних конкурсів С. Білоусова (Київ), представниця славетної школи професора В. Івка (випускника одеської консерваторії), не вперше бере участь у фестивалі. Вона і цього разу підкорила слухачів глибокою та натхненною грою, високою технічною майстерністю.

          Яскраве враження залишив виступ унісону домристів (керівник О. Олійник), що виконав Прелюдію і Алегро в стилі Г. Пуньяні Ф. Крейслера.

          Лауреат міжнародних конкурсів В. Соломін (Київ), композитор, імпровізатор, виконавець на електродомрі, познайомив слухачів з власними новаційними пошуками і експериментами.

          Виступ молодих педагогів та магістрантів І. Лук’янчук, Л. Бабіч, А. Єрьоменко продемонстрував наявність гідного та багатообіцяючого резерву. Відмінна техніка, художній смак, завершеність трактування, - усе це було переконливо представлено слухачам і у виступі лауреата міжнародних конкурсів І. Форманюк. Особливо необхідно відзначити створення на кафедрі нових творів для домри, і тут в першу чергу слід говорити про композиторські пошуки О. Олійника, твори якого розширюють як суто звукові, так і художні можливості домри та останнім часом отримали велике поширення.

          Гідно було представлено мистецтво гри на балалайці. Гість з Харкова, лауреат міжнародних конкурсів, доцент С. Костогриз (який має, до речі, пряме відношення до одеської балалаєчної школи в особах педагогів  Д.  Журавля та Г. Шишкіна) в числі інших творів виконав новий Концерт для балалайки відомого українського композитора, харків’янина А.  Гайденка.

          Пожвавлення в залі викликала поява на сцені ансамблю балалаєчників ДШМ № 6 (Одеса). Юні музиканти без знижки на вік, порадували слухачів досить-таки віртуозною грою, безпосередністю та молодим завзяттям.

          Як завжди на високій ноті пройшов виступ заслуженого артиста України,  доцента О. Мурзи, який сьогодні займає лідируючі позиції у своєму жанрі.

          Дуже могутньо та різноманітно на фестивалі було представлено ансамблеву творчість.

          У Золотому залі Літературного музею з великим успіхом пройшов концерт капели бандуристів «Ордана» (керівник заслужена артистка України Л. Чернецька) та ансамблю «Млада». Слід зазначити, що поряд з традиційним для таких складів зверненням до фольклору, значну увагу в репертуарі було приділено старовинній і класичній музиці, що отримала в цьому випадку своє нове втілення.

          Малі склади були представлені дуетами. «Бандурна розмова» - це дует бандуристів зі Львова у складі заслужених артистів України Т. Лазуркевича та О. Созанського. В їх репертуарі народні пісні та власні композиції.

          Оригінальним в сенсі тембрового звучання став дует заслуженої артистки України, доцента В. Кириченко (домра) та лауреата міжнародних конкурсів, доцента О. Хорошавіної (гітара), що відкриває цікаву перспективу такого жанру.

          Дует «Каданс» у складі народного артиста України І. Єргієва (баян) і заслуженої артистки України О. Єргієвої (скрипка) цього року відзначив своє 25-річчя та є лауреатом багатьох міжнародних конкурсів. Пройшовши за ці роки тернистий шлях захоплення авангардною музикою, дует сьогодні активно позиціонує твори самого І. Єргієва, написані в популярній манері, виконавська інтерпретація яких, проте, не така проста, як може здатися на перший погляд.

          На тлі повсюдного захоплення гітарою, особливий інтерес слухачів викликав виступ Харківського Гітарного Квартету. Лауреати міжнародних конкурсів С. Гаркуша, М. Трянов, І. Половинка, А. Брагін, серед інших творів виконали п’єсу одеського композитора К. Майденберг-Тодорової «Novillero».

          Квартет народних інструментів «Мурза», в якому беруть участь народний артист України В. Мурза (баян), заслужений артист України О. Мурза (балалайка), С. Мурза (домра), лауреати міжнародних конкурсів Б. Талько та Ю. Сарапульцев (к-бас), як завжди підкорив слухачів віртуозною грою, почуттям ансамблю, витонченим нюансуванням, багатством аранжувань та тембровою різноманітністю.

          Прикрасою фестивалю став виступ тріо бандуристок «Мальви» Одеської обласної філармонії, яке існує в ній вже більше 25 років. У складі колективу заслужений діяч мистецтв України Н. Морозевич, заслужена артистка України Г. Сукенник, лауреат міжнародних конкурсів Т. Васильців, які своєю творчістю підтверджують український феномен цього жанру.

          Заслужені артисти України О. Шиян і Р. Молоченко, а також лауреати міжнародних конкурсів В. Козицький і Б. Машталяр створили квартет баяністів «AKKO Quartet» (Київ). Вони виступили з великою різноманітною програмою, і слухачі належним чином оцінили їх запальну гру, яскравий артистизм, оригінальність тембрових рішень (у складі ансамблю використовуються темброві баяни).

          Особливий інтерес публіки викликав концерт, який анонсувався як «Парад баяністів».

          Лауреати міжнародних конкурсів В. Чефранов (Одеса),  Б. Талько (Житомир), Д. Жаріков (Харків), Г. Коч (Москва) і заслужений артист України І. Чурілов (Київ) представили слухачам найрізноманітніший репертуар, який за багато десятиліть примножувався баяністами. Тут було все: від сонат Д. Скарлатті та творів Ф. Мендельсона до музики І. Шамо, С. Прокоф’єва та джазових мініатюр. Хотілося б відзначити гру Г. Коча, вихованця нашої кафедри. У його грі з’явилися нові риси, де академізм та витонченість деталей поєднується з упевненістю і вольовим початком.

          Народний артист України І. Єргієв, як і в дуеті «Каданс», познайомив публіку зі своїми творами, які написані в різні роки та заповнюють нішу популярної музики, дають простір проявам характеристичності та артистизму.

          Добре відомий поціновувачам баянної музики далеко за межами країни, народний артист України В. Мурза як завжди підкорив слухачів теплотою і щирістю висловлювання, образністю мислення, неповторним відчуттям того, що Ю. Акімов назвав «баянізмом». Цьому виконавцеві підвладно все: від академічної та фольклорної музики до естради та джазу.

          Завершував виступ баяністів заслужений артист Росії Ю. Шишкін. Цей музикант, який багато разів брав участь у наших фестивалях та інших концертах, добре знайомий одеситам. У далекому 1988 р. Ю. Шишкін і В.  Мурза стали лауреатами престижного міжнародного конкурсу баяністів-акордеоністів в м. Клінгенталь (Німеччина). Відтоді конкурсне знайомство переросло у багаторічну дружбу. Ю. Шишкін - частий гість в Одесі, В. Мурза багато разів виїжджав в Ростов-на-Дону для участі в конкурсах та фестивалях.

          Одеська публіка завжди з цікавістю чекає нових зустрічей з цим майстром, який виправдовує ці очікування. Що можна сказати про його гру? Передусім, це якийсь надзвичайно потужний енергетичний посил, що починається від самого виходу на сцену та не закінчується (це дивно!) навіть після закінчення виступу. Ю. Шишкін сьогодні один з небагатьох баяністів-виконавців, хто повністю зосередився виключно на концертній діяльності, і це відчувається у всьому. Тут немає місця випадковостям та прохідним епізодам, все вивірено та все прораховано. Висока техніка, скрупульозне опрацювання деталей, надзвичайно яскрава інтонація, широка динамічна шкала - усе це загалом зумовлює його успіх. Останнім часом Ю. Шишкін разом з успішним виконанням, не менш успішно займається створенням транскрипцій для баяна, які набувають все більшого поширення.

 

          Завершився фестиваль виступом оркестру народних інструментів академії, керівник і головний диригент, професор Олійник О. Л., диригент - професор Козак Р. М. Останнім часом цей колектив переживає свій творчий підйом. Багато уваги приділяється роботі над звуком, чистоті ладу, ансамблевим якостям, постійно поновлюється репертуар, оркестр багато концертує.

          Приємно, що у рамках фестивалю була надана можливість молодим диригентам-магістрантам виступити з оркестром. Глядачі мали можливість особисто побачити, як в академії проходить підготовка диригентів-народників.

          Потім з власною програмою виступив заслужений діяч мистецтв України, професор Р. Козак. Його яскрава самобутня, експансивна диригентська манера нікого не залишила байдужим та органічно злилася з фольклорною направленістю виконаних творів.

          У диригентській програмі народного артиста України, професора О.  Олійника з оркестром виступили солісти: народний артист України В.  Мурза («Циганська рапсодія» В. Грідіна), заслужена артистка України В.  Кириченко, С. Мурза (Увертюра до народної опери «Квартал ангелів» М.  Теодоракіса).

          Урочисто і оптимістично останнім номером фестивалю прозвучала пісня К. Меладзе, Д. Гольде «Квітка-душа» у виконанні оркестру, дитячого хору ( кер. Є. Бондар) та солістки Т. Антонової.

          Наприкінці хотілося б відзначити велику і високопрофесійну, не зовсім помітну, але так необхідну для успіху роботу концертмейстерського цеху. Це лауреати міжнародних та національних конкурсів: Н. Чупріна,  Ю. Олексій, А. Кулік, Д. Писаренко, Н. Браницька, К. Гільченко.

          Програми фестивальних концертів вели: заслужений працівник культури України Г. Розен, Е. Паламарчук, О. Полторак, А. Філіппов.

          Пряму трансляцію концертів фестивалю в інтернеті здійснював С.  Брикайло.

          Свято завершилося нагородженням учасників фестивалю почесними відзнаками та грамотами.

 

В. Власов