Сокол О.В. Виконавські ремарки, образ світу і музичний стиль (рос.)
Автор: Сокол О.В.
Редактор: Семенов Ю.Є.
Видавництво: Моряк, 2007
К-сть cторінок: 276
ISBN: 5-7707-8559-4
В монографії міститься оригінальна теорія музично-виконавських ремарок. Основою методики їх змістовної інтерпретації служить структура категорій інтонаційно-художнього образу світу.
Пропонується методика аналізу експресивно-мовленнєвих аспектів музичного стилю. На основі запропонованої автором статистико-семантичної класифікації музичних ремарок-образів будується концептуально-понятійна конфігурація «смислового бачення» «картини світу» композитора. Розглядається поняття «міри експресивності» різних параметрів музичного інтонування - темпоритму, агогіки, динаміки, артикуляції та інш., детально - на прикладі Прелюдій для фортепіано К.Дебюссі. Реконструюється системний понятійний «каркас» теорії музичних стилів Б.Яворського.
Книга призначається для музикантів-виконавців, диригентів, музикознавців, викладачів теорії та методики виконавства в середніх і вищих музичних навчальних закладах.
ЗМІСТ
ВСТУП.До питання про ремарки і музичний стиль 5
ГЛАВА I. ЕКСПРЕСИВНО-МОВНИЙ СТИЛЬ У МУЗИЦІ
- До постановки проблеми 12
- До визначення поняття «музика» 1
- Інтонаційно-звукові процеси як потік свідомості 24
- Про поняття експресивно-мовного стилю в музиці 29
ГЛАВА II.МУЗИЧНІ РЕМАРКИ ТА ОБРАЗ СВІТУ
- Сутність і функції музичних ремарок 34
- Про класифікацію музичних ремарок по категориальним полям 41
- Структура образу світу і класифікація опозицій музичних «модальностей» 49
- Звукоінтонаціоний образ світу і методика його семантичного аналізу (на прикладі «Кобзаря» Т. Г. Шевченка та поеми «Кому на Русі жити добре» М. О. Некрасова) 60
ГЛАВА III. МУЗИЧНИЙ СТИЛЬ І РЕМАРКИ У КОНЦЕПЦІЇ Б. Л. ЯВОРСЬКОГО
- Особливості трактування Б. Л. Яворським поняття «музичний стиль» 74
- Класифікація образів і стильових понять Б. Л. Яворського по категоріальним полям 83
- «Образне» обгрунтування Б. Л. Яворським музичних стилів 94
ГЛАВА IV. ДОСВІД МЕТОДИКИ СТИЛІСТИЧНОГО АНАЛІЗУ МУЗИЧНИХ РЕМАРОК (на прикладі аналізу Прелюдій для фортепіано К. Дебюссі)
- Про методику статистичного аналізу та семантичної інтерпретації музичних ремарок 104
- Класифікація ремарок К. Дебюссі за категоріями. Ремарки «руху» 110
- Визначення експресивності моторних стилів 121
- «Художні» ремарки. Ремарки «переживання», «спілкування» 125
- Ремарки «звучності» 130
- Визначення експресивності стилів динаміки 141
- Типологія експресивності стилів динаміки К. Дебюссі. Про ремарку espressivo 152
- Про експресивно-мовний стиль Прелюдій для фортепіано К. Дебюссі 157
ГЛАВА V. АРТИКУЛЯЦІЙНІ РЕМАРКИ І СТИЛЬ (на прикладі аналізу Прелюдій для фортепіано К. Дебюссі)
- Артикуляційні ремарки в музиці. Визначення та принцип класифікації 163
- Артикуляції в Прелюдіях для фортепіано К. Дебюссі 183
- Гранично контрастні групи артикуляцій в Прелюдіях для фортепіано К. Дебюссі 189
ГЛАВА VI. ДОСВІД СПОСТЕРЕЖЕННЯ НАД АРТИКУЛЮВАННЯМ МУЗИКИ Й. С. БАХА
- Погляди дослідників на артикулювання музики Й. С. Баха 197
- Узагальнення правил артикулювання музики Й. С. Баха 206
- Основні принципи визначень артикуляцій в музиці Й. С. Баха 210
ГЛАВА VII. РЕМАРКИ І ТЕМАТИЗМ У 24 ПРІЛЮДІЯХ І ФУГАХ ДЛЯ ФОРТЕПІАНО Д. Д. ШОСТАКОВИЧА
- Загальна характеристика ремарок в 24 прелюдіях і фугах Д. Д. Шостаковича 218
- Мелодійно-мовне і моторне legato 228
- Ремарки marcato, staccato та інші. Композиційний контраст артикуляцій. Артикуляція tenuto 235
ВИСНОВОК
- Примітки 246
- Додаток I. Роди і види артикуляцій (по Б. Л. Яворському) 249
- Додаток II. Нотні приклади 251
- Список таблиць 260
- Література 262
- Резюме 274