Симфонічний оркестр Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової
Водночас із заснуванням Одеської консерваторії (8 вересня 1913 року) був створений студентський симфонічний оркестр. Першим його керівником був ректор консерваторії Вітольд Йосипович Малішевський.
З успіхом працював і виступав студентський оркестр під керівництвом таких диригентів як Григорій Столяров, Йосип Прібік, за участю таких виконавців як Давид Ойстрах, Микола Чернятинський та інші.
У повоєнний період симфонічним оркестром керували відомі музиканти: народний артист України, головний диригент Одеського оперного театру М. Покровський; головний диригент Одеської філармонії, а потім – головний диригент Київського і Маріїнського оперних театрів О. Климов; головний диригент філармонічного оркестру О. Пресич; диригенти Одеської філармонії В. Дубровський, А. Карсавін, головні диригенти Одеської філармонії Ігор Симович та Георгій Гоцирідзе, диригент Одеського театру опери і балету, заслужений артист України, професор Давид Сіпітінер. Оркестр домагався високих художніх результатів і виховував музикантів, що давало змогу після закінчення консерваторії працювати у провідних оркестрах України, Росії, країн ближнього і далекого Зарубіжжя.
З 1990 року художнім керівником Симфонічного оркестру Одеської державної музичної академії імені А.В. Нежданової є заслужений діяч мистецтв Вірменії, кандидат педагогічних наук, професор, академік Сергій Галустович Мацоян.
Навчальну дисципліну “Симфонічне диригування” викладає в.о. доцента В. Регрут.
Широким і різноманітним є репертуар симфонічного оркестру. Оркестр виступає на різних сценічних площадках – Великий зал Одеської музичної академії, Одеський Національний театр опери та балету, Одеська обласна філармонія, Одеська середня спеціалізована музична школа імені професора П. С. Столярського, вузи міста Одеси та різноманітних міст України.
Репертуар симфонічного оркестру Одеської державної музичної академії імені А. В. Нежданової складає наступні твори:
- В. А. Моцарт. Симфонії № 39, № 40
- В. А. Моцарт. Концерти для фортепіано з оркестром № 20, №24
- В. А. Моцарт. Концерти для скрипки з оркестром №№ 1, 2, 3, 5
- В. А. Моцарт. Увертюри до опер “Весілля Фігаро”, “Чарівна флейта”
- Й. Гайдн. Концерт для віолончелі з оркестром
- Л. Бетховен. Симфонії №№ 2, 3, 5, 7
- Л. Бетховен. Концерти для фортепіано з оркестром №№ 1, 2, 3, 5
- Л. Бетховен. Увертюри “Коріолан”, “Егмонт”, “Афінські руїни”
- А. Дворжак. Симфонія № 9
- П. Чайковський. Симфонія № 4
- П. Чайковський. Одночасні симфонічні твори “Ромео і Джульєтта”, “Франческа да Ріміні”, симфонія “Манфред”, концерти
- С. Рахманінов. Фантазія “Утес”
- С. Рахманінов. Концерти для фортепіано з оркестром
- Я. Сібеліус. Сюїта “Карелія”
- А. Хачатурян. Сюїта з музики до драми М. Лермонтова “Маскарад”
- А. Хачатурян. Фрагменти з балетів “Гаяне”, “Спартак”
- Р. Вагнер. Увертюри до опер “Рієнці” і “Тангейзер”
- Дж. Россіні. Увертюра до опери “Севільський цирульник” та ін.
Симфонічний оркестр музичної академії брав участь у концертному виконанні опери С. Рахманінова “Алеко” (у постановці оперної студії), “Німецького реквієму” Й. Брамса (разом з хором консерваторії).
Одним з етапних виступів студентського симфонічного оркестру стало виконання під керівництвом професора, академіка С. Г. Мацояна Першої симфонії О. Скрябіна в залі Одеської обласної філармонії. Так було відзначене сторіччя з дня першого виконання цього твору. У фінальній частині Першої симфонії брав участь хор студентів консерваторії (керівник – заслужений працівник культури України, професор Г. Ліознов) і солісти – студенти вокального факультету (М. Березовська та Є. Турунцов). Виконавці зуміли втілити композиторську концепцію О. Скрябіна, а студенти набули досвід і навички оркестрової гри, відчуття багатотембрового ансамблю. Впевнено й емоційно грали представники всіх груп оркестру, зокрема, й виконавці на духових інструментах, партії яких особливо відповідальні в симфонічних творах О. Скрябіна.
Твори О. Скрябіна в репертуарі оркестру не є наслідком випадкового вибору. У композитора були тісні зв’язки з нашим містом. Саме в Одесі в 1897 році він вперше виступив з симфонічним оркестром, в якому брали участь студенти щойно відкритого Одеського музичного училища (виконували тоді ще невиданий концерт для фортепіано з оркестром). Про роль музичної Одеси в популяризації творчості О. Скрябіна писав видатний диригент і педагог В. Сафонов: «Мій учень Скрябін, написав чудовий фортепіанний концерт <… > Любителі і публіка почують таку прем’єру, що зробить, напевно, сенсацію в музичному світі, на честь почину буде в Одесі».
На заняттях симфонічного оркестру систематично проводиться читання з листа творів авторів різних епох і різноманітних стилів. Високий рівень підготовки оркестрантів дає можливість брати участь у різних культурних акціях, виступати з різними диригентами, музикантами з інших країн, зокрема, з Росії, Німеччини (професор Фрайбурзької консерваторії Б. Вульф), Фінляндії та інших.
З Одеським симфонічним оркестром постійно виступають провідні солісти Одеського Національного театру опери та балету, студенти і викладачі Одеської музичної академії, учні й випускники ОССМШ імені професора П. С. Столярського, відомі музиканти інших країн, наприклад, видатний співак Паата Бурчуладзе, що проходив стажування в Одеській консерваторії.
Слід зазначити, що студенти кафедри оркестрових струнних інструментів та оперно-симфонічного диригування проходять виробничу практику і систематично диригують симфонічним оркестром.
Творча й організаційна робота проводиться в тісному контакті з кафедрою оркестрових духових та ударних інструментів, з викладачами інших виконавських спеціалізацій.
Автор: Лясота В. М.