Кафедра загального і спеціалізованого фортепіано
Біографія. Творча діяльність:
Андросова (Маркова) Дарія Володимирівна 1980 року народження. Закінчила в 1998 році Одеську середню спеціальну музичну школу імені П. Столярського як піаністка і музикознавець. Володар премії конкурсу дітей-композиторів (Одеса, 1994), лауреат конкурсу піаністів у Рагуза-Ібла (Італія, 1996), учасниця фестивалю сучасної музики "Два дні і дві ночі" (Одеса, 1998).
У 2002 році з відзнакою закінчила музикознавчі відділення, а 2003 року – фортепіанне відділення Одеської консерваторії (нині – Одеська національна музична академія імені А.В. Нежданової), будучи в 2001-2003 рр. іменний стипендіаткою, отримала кваліфікації солістки і педагога.
Д.В. Андросова – лауреат ІІІ премії Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт, магістр музики (2003), аспірантка Київської національної музичної академії імені П. Чайковського, учасниця Київфест-2000, дипломантка конкурсу ім. Кокі Кишинів (Молдова-2002, 2009), грант 17-го Міжнародного музикологічного суспільства (IMS) у Лювен (Бельгія-2002).
З 1998 по 2003 рік – 7 сольних концертів, 5 виступів з оркестром під керуванням диригентів України та Німеччини. З 2004 по 2011 рік відбулася низка сольних концертів, в тому числі у Варшаві (Польща) в музичному університеті Фредеріка Шопена у січні 2011 року і в Гуанчжоу (Китай) у симфонічному залі консерваторії в Гуанчжоу у вересні 2011 року.
З 2007 року – ведучий концертмейстер ОНМА імені А.В. Нежданової.
Участьу конференціях:
2008
- Виконавське мистецтво: співтворчість, натхнення, культура, духовність (до 100-річчя народження В.В. Топіліна). Київ, 2008 (10-12). «Типові напрями-стилі у музичному виконавстві ХХ століття».
- Стильова панорама українського мистецтва. Київ, 2008 (18.12) «Мінімалізм і українське мистецтво».
2009
- Ю.В. Малишев – науковець, поет, філософ, особистість: до 85-річчя з дня народження музикознавця та педагога. – Одеса, 2009 (19-20.02). «Публицистическая монологичность лекций Ю.В. Малышева в курсе истории украинской музыки».
- Композитор і сучасне соціокультурне середовище. Київ, 2009 (7.04). «Афольклоризм як композиторська позиція в межах національної культури і принципи академічного виконавства».
- Трансформація музичної освіти і культура. Одеса, 2009 (4-6.05). «О духовном генезисе музыки А. Скрябина».
- Музичні інформаційні інновації: досвід та проблеми розвитку. Одеса, 2009 (19-22.11). Інноваційний смисл виконавства в проекції стилів-напрямків.
2010
- «Cучасний музичний театр: проблеми режисури», до 170-річчя з народження П.І. Чайковського, Київ 24-26 лютого 2010.«Про риси преціозного стилю у спадщині П.І. Чайковського в обумовлюванні «комплексу Снігуроньки» його оперних героїнь».
- 200 років театрального життя в Одесі. 19-21 березня 2010 р.
- «Традиції театру Одеси у світовому просторі (на прикладі постановки композицій В.Власова)».
- Конференція в руслі ІІІ фестивалю камерної музики. Кафедра камерного ансамблю НМАУ ім. П.І. Чайковського, Київ, 15.04.10.
- «Трансформація музичної освіти: Захід-Схід. Великим ювілярам 2009/2010 присвячується: пам’яті Ф. Шопена, Ф. Мендельсона, Р. Шумана, Л. Бетховена, П. Чайковського, М. Глінки. – Одеса: 15-16 травня 2010 р. «Символізм як композиторська та виконавська стилістика (на прикладі творів К. Шимановського)».
- Музичне мистецтво та наука: на порозі третього тисячоліття: Схід-Захід. – Одеса, 2-3 грудня 2010 р. «Виконавські іпостасі О. Скрябіна: французька традиція в російському виконавстві».
2011
- ”Przeszłość Przeszłośti” Wkład Warszawskiej uczelni muzycznej do europejskiej kultury. Warszawa, 2-4 czerwca 2011 Uniwersytet Nuzyczny Fryderyka Chopina. Elena Markowa, Daria Androsova: ‘Twórcze kontakty szkół instrumentalnych, kompozytorskich I muzykołogicznych Warszawy i Odesy’.
- Трансформація музичної освіти і культура: традиція і сучасність. 5-6 травня 2011, Одеса. «Символізм у виконавстві творів К. Шимановського».
2012
- Музичне мистецтво та культура: Захід – Схід. Одеса, 9-10 квітня 2012.
- «Традиції ‘легкого’ фортепіано у сучасному піанізмі.
- Міжнародна науково-творча конференція «Трансформація музичної освіти і культура: традиція та сучасність». Київ-Одеса-Варшава, Київ 2-3 травня 2012. «Фортепіанна творчість М. Лисенка в контексті мистецтва польсько-українського салону» (Співавтор О. Маркова).
- Міжнародна науково-творча конференція «Трансформація освіти і культура: традиції і сучасність». Одеса-Київ-Варшава – Київ, 2-3 травня 2012 р.
- «Фортепіанний символізм як феномен піаністичних відкриттів ХХ сторіччя».
- XXIV Міжнародна науково-практична конференція «Проблеми інтернаціоналізації університетської освіти в умовах європейської інтеграції». Україна Словаччина-Угорщина. 8-11 травня 2012 р. «Клавірний універсалізм занять у класах фортепіано в сучасному вищому музичному закладі» (cпівавтор О. Маркова).
- IX Międzynarodowe Symposium “Dzieło muzyczne i jego źrodła”/ Bydgoszcz 20-21 listopada 2012. Aula Akademii Muzycznej. “Styl narodowy dzieła muzycznego i jego wykonań / The national style of a musical wirk and its performances” (współprac. E. Markova).
- Одеська композиторська школа в світовій музичній культурі: до 100-річчя Одеської національної музичної академії імені А.В. Нежданової та 75-річчя Одеської організації Національної спілки композиторів України. Одеса, 7-9 грудня 2012 р. «Твори одеських композиторів у класі фортепіано професора Ю.І. Некрасова».
2013
- Оперні реформи минулого і сучасності. До 200-річчя від дня народження Р.Вагнера, Дж. Верді, С. Гулака-Артемовського, 140-річчя від дня народження С. Рахманінова, 75-річчя від дня народження С. Турчака. 13-15 лютого 2013 року. «Символізація оперного симфонізму у фортепіанних Сонатах Р. Вагнера».
Участь у концертах з 2008 по 2013 рік:
- Польський концерт у Будинку Реріха. 12.08.2008. (Падеревський, Шимановський, Ржевський).
- Концерт у філармонії «Юний меломан». 4.04.09. (4 Концерт Бетховена, ІІІ частина).
- Концерт у школі Столярського. 10.04.2009. (Цикл А. Станко «Паризькі образи»).
- Концерт на відкриття конференції. 4.05.2009. («Август» П.І. Чайковський).
- Пам'яті полеглих. Будинок Реріха, 8.05.2009. (Акомпанувала А. Кулієв, авторська імпровізація за темою «Темна ніч»).
- Марцевич і її учні. Київ, Філармонія. Великий зал, 26.11.2009. (Денисов, Шимановський, Ржевський, Дебюссі).
- Марцевич і її учні. Одеса, Філармонія. Малий зал, 9.12.2009. (Денисов, Шимановський, Ржевський, Корі).
- Запрошує Марцевич. Вітальня І. Козловського, Київ, 15.02.2010 (Денисов, Шимановський, Ржевський, Корі).
- Школа Столярського, Одеса, 9.04.2010 (Шимановський «Шехеразада», «Серенада Дон Жуана»).
- ІІІ фестиваль камерної музики. Кафедра камерного ансамблю НМАУ ім. П.І. Чайковського, Київ, 15.04.2010. (Малишевський «Куявсько фантазія» з О. Чистової).
- Концерт в рамках конференції «Трансформація Музичної освіти: Захід-Схід. Великим ювілярам 2009/2010 присвячується: пам'яті Ф. Шопена, Ф. Мендельсона, Р. Шумана, Л. Бетховена, П. Чайковського, М. Глінки. – Одеса :15-16 травня 2010 р. (К. Шимановського, «Серенада Дон Жуана»).
- «Життя Чайковського в музіці та аркушах». Проект народного артиста України Л. Марцевич. 8 грудня 2010. («Липень. Пісня косаря». «Серпень. Жнива». «Вересень. Полювання»).
- Recital fortepianowy: Od romantyzmu do symboliz - Muzyka polska, rosyjska, ukraińska. Sala Kameralna im. Henrika Melcera UMFC, ui. Okólnik 2, Warszawa, 23.01.11. (М. Шимановська Ноктюрн, Чайковський Липень, серпень, вересень, Рахманінов Прелюдія h-moll, Падеревський Краков'як, Скрябін 5 Прелюдій ор.74, «Поэма к пламени», Малишевський «У салоні», Станко «Паризькі образи», Шимановський «Шехеразада», «Серенада Дон Жуана», Ржевський П'єса IV).
- Концерт (програма Польського концерту) (13.09.2011) та майстер-клас (11.09.2011). Гуанчжоу. КНР.
- Концерт в Музеї Паустовського (Одеса, 19.05.2013).
Наукові роботи. Видання. публікації:
У 2005 році Д.В. Андросова захистила кандидатську дисертацію «Минимализм в музыке: направление и принцип мышления» у Київської національній музичній академії імені П.І. Чайковського, науковий керівник доктор мистецтвознавства професор, член-кореспондент академії мистецтв України І.А. Котляревський.
Автор понад 30 публікацій у вигляді статей у наукових спеціалізованих виданнях, у тому числі, навчальний посібник для виконавських і музикознавчих відділень вузів мистецтв «Мінімалізм: стиль і напрямок» (Одеса, 2008, 10 д.а.) з грифом Міністерства культури і туризму. Також, видана книга у співавторстві з Є.М. Маркової «Нариси зарубіжної музики 1950 – 1990 рр. США. Греція. Польща» (Одеса, 2011, 7 д.а.). Має позитивні відгуки у вітчизняній і в зарубіжній пресі, її твори і статті з питань музичного мистецтва опубліковані в науково-творчих виданнях України, Росії, Бельгії, Польщі.
Статті до захисту кандидатської дисертації:
- Маркова Д. Деякі питання виконавства музичного авангарду 80-90-х років // Науковий вісник національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського. Музичне виконавство, вип. 2. – Київ, 1999. – С. 79-87.
- Маркова Д. Минимализм и творчество М. Глинки // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. – Київ, 2002. – С. 180-190.
- Маркова Д. Ритм репетитивності в музичному мінімалізмі. // Метроритм-1. – Київ 2002. – С. 135-137. – 0,5 д.а.
- Маркова Д. Явище мінімалізму: принцип мислення і стиль творчості // Українське музикознавство. Вип.31. 2002. – С. 223-232. – 0,5 д.а.
- Маркова Д. Мінімалізм у професійній музичній творчості 1990-х років // Матеріал ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Молодь в умовах нових соціальних перспектив». – Житомир, 2002. – С. 54.
- Маркова Д. Концепція мінімалізму : напрямок і принцип мислення // Музыкально-эстетическое образование в социокультурном развитии личности. Т.3. – Екатеринбург, 2001. – С. 127-129.
- Markova D. The concept of Minimalism: a direction and principie of training // IMS 17th International Congress. – Leuven 2002. – P. 383.
- Маркова Д. Міфологія репетитивності в музичному мінімалізмі // Матеріал науково-практичної конференції «Наука і освіта 2003». Т.4. – Дніпропетровськ-Дніпродзержинськ, 2003. – С.39-40.
- Маркова Д. Принципи музичного мислення та стиль мінімалізму // трансформація музичної освіти: культура і сучасність. Матеріал міжнародного музико логічного семінару, присвяченого К. Данькевичу. – Одеса, 2003. – С. 30-31.
Статті після захисту кандидатської дисертації: - Маркова Д. Ритмы репетитивности минимализма в соотношении с остинато в концепции С.С. Скребкова // Метроритм-2. Книга на честь 70-річчя В.М. Холопової. – К., 2005. – С. 91-94. – 0,5 д.а.
- Андросова Д. Научная, художественная «минимализация информации» и музыка // Музичне мистецтво і культура. – Одеса, 2005. – С. 82-91.
- Андросова Д. Мінімалізм як стильова тенденція виконавської діяльності другої половини ХХ – початку ХХІ століття // Культура и цивилизация. Восток и Запад. Музыкальная культура: Восток – Запад. Материалы конференции по проблемам культуры и Международного музыковедческого семинара памяти С.Д. Орфеева 2003-2004. – Одесса, 2006. – С. 180-182.
- Андросова Д. Ритми репетитивності мінімалізму у співвідношенні з остінато в концепції С. Скребкова // Культура и цивилизация. Восток и Запад. Музыкальная культура: Восток – Запад. Материалы конференции по проблемам культуры и Международного музыковедческого семинара памяти С.Д. Орфеева 2003-2004. – Одесса, 2006. – С. 338-339.
- Андросова Д. Концерт № 24 c-moll В. Моцарта як предмет виконавської інтерпретації Г. Гульдом та В. Деветці // Науковий вісник національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. Виконавське музикознавство. Книга дванадцята. – Київ, 2006. – С. 145-155.
- Андросова Д. Педагогічні аспекти засвоєння мінімалістської музики // Педагогіка вищої та середньої школи. Зб. наукових праць № 16. Спец. вип. «Мистецько-педагогічна освіта (теорія, методи, технології) – 2006». Част. 1 – Кривий Ріг: КДПУ, 2006. – С. 3-9. – 0,5 д.а.
- Андросова Д. Такая «Доля»: от Генделя до Гершвина // Одесский вестник № 17-18, 27.01.07. – Одесса, 2007. – С. 14.
- Андросова Д. Інтерпретації Г. Гульдом і В. Деветці концерту № 24 c-moll Моцарта як втілення стильових альтернатив авторського тексту // Педагогіка вищої та середньої школи. 18’2007. Частина 1. – Кривий ріг: Друкарський дім, 2007. – С. 1-16. – 0,8 д.а.
- Андросова Д. Фантазия А. Скрябина ор.28 в исполнении В. Софроницкого и других выдающихся пианистов / Д. Андросова // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. Збірник наук. праць. Вип.9 (2008). – Луганськ, 2008. – С. 107-115.
- Андросова Д. Фортепіанні діалоги // Чорноморські новини, 24.04.08. – Одеса, 2008 – С. 4.
- Андросова Д. Квіти від Шопена // Культура і життя, № 25. – 25 червня 2008 р. – Київ, 2008. – С. 4.
- Андросова Д. Мінімалізм в музиці. Учбовий посібник для вузів мистецтв. – Одеса: Астропринт, 2008. – 126 с.
- Андросова Д. Мінімалізм і українське мистецтво // Музична україністика: сучасний вимір. – К.-Івано-Франківськ, 2008. – С. 245-252.
- Андросова Д. Религиозные идеи в определении этнического минимализма в музыкально-исторической эволюции // Музичне мистецтво і культура. Вип.9. – Одеса 2008. – С. 108-115.
- Андросова Д. Фортепианно-клавирный синтез в творчестве Э. Денисова / Д. Андросова // Проблема сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. Збірник наукових праць ; [зб.наук.праць / гол. ред. В.Л. Філіппов]. - Луганськ: Луганський державний інститут мистецтв і культури, - Вип. 11, 2008. – С. 7-17.
- Андросова Д. Кельтські стимули мінімалістської музики і сучасне фортепіанне виконавство // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник Одеської державної музичної академії імені А.В. Нежданової. Вип. 10. – Одеса: Друкарський дім, 2009. – С. 347-356.
- Андросова Д. Афольклоризм как композиторская позиция и принцип академического исполнительства // Науковий вісник Національної музичної академії імені П.І. Чайковського. Збірник статей. Вип. 84. – Київ, 2009. – С. 229-238.
- Андросова Д. Монологичность «артистического присутствия» лекций профессора Ю.В. Малышева как установка творческой работы и педагогической деятельности // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник ОДМА ім. А.В. Нежданової / [Головний редактор О.В. Сокол]. – Одеса: Друкарський дім, 2010. – Вип. 11. – С. 59-67.
- Андросова Д. Символизм как композиторская и исполнительская стилистика (на примере произведений К. Шимановского) // Проблеми сучасності: мистецтво, культура, педагогіка. Збірник наукових праць ; [зб.наук.праць / гол.ред. В.Л. Філіппов]. – Луганськ: Луганський державний інститут мистецтв і культури, - Вип. 16, 2010. – С. 5-15.
2011 - Андросова Д. Направления искусства и музыки ХХ в. в соотношении авторских позиций композиторов и исполнителей // Проблеми сучасності: мистецтво, культура, педагогіка. Збірник наукових праць ; [зб.наук.праць / гол.ред. В.Л. Філіппов]. – Луганськ: Луганський державний інститут мистецтв і культури, - Вип. 17, 2011. – С. 21-30.
- Нариси з історії зарубіжної музики 1950-х – 1990-х років. США. – Греція. Польща. Вип.2. – Одеса: Астропринт, 2011. – 124 с. Cпівавтор О. Маркова
- Исполнение музыки С. Рахманинова С. Хауфом как стилевой феномен музыкальной культуры США // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник ОДМА ім. А.В. Нежданової / [Головний редактор О.В. Сокол]. – Одеса: Друкарський дім, 2011. – Вип. 14. - С. 288-296.
- Стиль композиторский – стиль исполнительский как альтернативы индивидуального творчества музыканта-профессионала // Проблеми сучасності: мистецтво, культура, педагогіка. Збірник наукових праць ; [зб.наук.праць / гол.ред. В.Л. Філіппов]. - Луганськ: Луганський державний інститут мистецтв і культури, - Вип. 19, 2011. – С. 6-16.
2012 - Стильово-виконавська ідея музики поставангарда в класах загального і спеціалізованого фортепіано // Загальне та спеціалізоване фортепіано у мистецькому просторі України. До 50-річчя кафедри загального та спеціалізованого фортепіано : зб. Статей. – ЛНМА ім. М.В. Лисенка; [редкл.: І. Пілатюк (гол.ред.) та ін.; ред.-упоряд. З. Жмуркевич, М. Герега] – Львів : СПОЛОМ, 2012. – С. 244-253.
- Грецька музика другої половини ХХ сторіччя в єдності національної композиторської та виконавської шкіл // Н 35 Науковий вісник НМАУ ім. П.І. Чайковського : Виконавське музикознавство : історія, теорія, практика / автори проекту, ред.упор. : М.А. Давидов, В.Г. Сумарокова. – К.: НМАУ ім. П.І. Чайковського, 2012. – Вип. 103. – С. 202-212.
- Исполнительская культура Греции в формировании стиля современного искусства // Проблеми сучасності: мистецтво, культура, педагогіка. Збірник наукових праць ; [зб.наук.праць / гол.ред. В.Л. Філіппов]. – Луганськ: Луганський державний інститут мистецтв і культури, - Вип. 20-21, 2012. – С. 16-25.
- Фортепианный символизм как феномен пианистических открытий ХХ века // Трансформація освіти і культура: традиції та сучасність. Зб. матеріалів Міжнародної науково-творчої конференції. Київ, 2-3 травня, 2012 р. – К.: НАКККіМ, 2012. – С. 113-114.
- Фортепианный символизм как феномен пианистических открытий ХХ века // Проблеми сучасності: мистецтво, культура, педагогіка. Збірник наукових праць ; [зб.наук.праць / гол.ред. В.Л. Філіппов]. – Луганськ: Луганський державний інститут мистецтв і культури, - Вип. 23, 2012. – С. 5-13.
Педагогічна діяльність:
Андросова Дарія Володимирівна з 2003 року працює викладачем ОНМА імені А.В. Нежданової, з 2007 року – старшим викладачем, з 2008 – в.о. доцента, з 2011 – доцентом на кафедрі загального та спеціалізованого фортепіано, з погодинною навантаженням на кафедрі спеціального фортепіано № 1. Працює на кафедрі теоретичної та прикладної культурології, керує магістерськими роботами, серед яких:
- Цян Чен – III премія на Всеукраїнському конкурсі студентських робіт (2007 Донецьк);
- Сан Юань (2007);
- Лі цзюань (2009);
- Цзи Вень Мей (2010);
- Чжоу Цинь (2010);
- Чжан Лу (2011);- Чжан Кай (2011).
Керівництво бакалаврськими роботами: Акопова (2012).
Опанування: Авілов (Одеса, січень 2013).
Відгук на автореферат: А. Мозгова (Київ 2013).