Кафедра народних інструментів
- доктор мистецтвознавства
- професор
- народний артист України
- член спеціалізованої Вченої ради з захисту дисертацій
- член Вченої ради
- піонер українського «модерн-баяна»
Біографія:
Єргієв Іван Дмитрович народився 4 березня 1960 року в Одесі. В 1984 році закінчив Одеську державну консерваторію імені А.В. Нежданової по класу баяна (клас В.М. Євдокимова). І.Д. Єргієв - педагог (1984), старший викладач (1991), методист, доцент (1996), заслужений артист України (2002), докторант, в.о. професора кафедри народних інструментів (2007), міжнародний експерт музики (США), автор багатьох творів, завідувач кафедри народних інструментів ОДМА імені А.В. Нежданової (2009), член спеціалізованої Вченої ради та Вченої ради ОДМА імені А.В. Нежданової, народний артист України (2015), доктор мистецтвознавства (2016).
І. Єргієв має численні відгуки та рецензії в міській, вітчизняній та зарубіжній пресі. Його ім’я внесено в спеціальні довідники, до української музичної енциклопедії, записи його виступів розміщені в інтернет-просторі, на різноманітних сайтах: www.classicalarchives.сom; www.anm.odessa.ua та інш.
Концертно-виконавська діяльність:
Єргієв Іван Дмитрович - інтерпретатор-пропагандист авангардної музики, засновник унікального, відомого в Європі камерного ансамблю «Каданс» з Оленою Єргієвою (баян та скрипка); здійснив понад 50 світових прем’єр творів сольної, камерної, оркестрової, театральної, оперної та кіно- музики українських і зарубіжних композиторів; переважна більшість камерно-інструментальних опусів одеських композиторів було створено для І.Д. Єргієва.
Як новатор українського мистецтва є засновником нового напрямку - українське академічне баянне камерне мистецтво, перший з одеських баяністів почав виступати з камерним оркестром у Великому залі Одеської обласної філармонії, єдиний дипломований професійний виконавець в номінації “авангардне виконавське мистецтво” в Україні.
Концерти І. Єргієва - завжди мистецька подія. Він першим з одеських академічних виконавців поєднав в одному концерті музику, хореографію, театр та visionмистецтво. Він є першим виконавцем творів А. Пьяццолли в Україні (Одеса, 1995), неодноразово виступав на міському, обласному, національному радіо і телебаченні.
З великим успіхом І. Єргієв гастролював у багатьох країнах і столицях світу: Монголії, Киргизстані, Татарстані, Росії (Москва, С.-Петербург), Литві, Молдові, Греції, Австрії, Швейцарії, Німеччині, Бельгії, Франції, Іспанії, Нідерландах, Канаді, а також в багатьох містах та селищах України: Ізмаїлі, Балті, Сараті, Запоріжжі, Житомирі, Кіровограді, Вінниці, Рівне, Івано-Франківські, ін.
І. Єргієв веде масштабну концертну діяльність. На протязі тридцяти п’яти років дав понад 1000 концертів. Активно пропагує музику сучасних українських (в тому числі одеських) композиторів. Він є першим виконавцем багатьох творів видатних композиторів світу сучасності (України, Росії, Грузії, Литви, Німеччини, Бельгії, Нідерландів, ін.), присвячених йому як першому їх виконавцю, серед яких:
- С. Берінський. “Морський пейзаж” для скрипки і баяна (ІІ міжнародна конференція з питань сучасного мистецтва, Одеса, Буд. Вчених, 18.12.1996)..
- Л. Бревайєс. “Il fium del tempo passava...” (Бельгія, Антверпен, зал 7, 04.02.2000).
- 3. М. Броннер. “Адам і Єва” для баяна і скрипки (Одеса, Золотий зал Літературного музею, 18.02.2000).
- М. Вірсаладзе. “Тwo wings” для скрипки і баяна . (IX міжнародний фестиваль “Два дні і дві ночі нової музики”, Одеса, Центр української культури, 19.04.2003).
- В. Германавічус. “Саdenza” для скрипки і баяна (IX міжнародний фестиваль “Два дні і дві ночі нової музики”, Одеса, Центр української культури, 19.04.2003).
- В. Германавічус “Chanson” для скрипки, баяна та фортепіано (Одеса, Великий зал обласної філармонії, 18.04.2008);
- Е. Глаубер. “Gedanken an...” для скрипки і акордеона (Одеса, Центр Української культури, 14.04.2001).
- Е. Глаубер. “Мodifikationen” для скрипки і акордеона (Німеччина, Мюнхен, 24.01.2002).
- Ю. Гомельська. “За тінню звука” для скрипки і баяна (Кишинів, Великий зал Національної Філармонії, 3.06.2000).
- В. Динеску. “Lun Yu”для скрипки і баяна (VI міжнародний фестиваль “Два дні і дві ночі нової музики”, Одеса, Центр української культури, 14.04.2000).
- І. Єргієв. “Променад по Парижу” для скрипки і баяна (Одеса, Великий зал обласної філармонії, 6.10.2005).
- І. Єргієв. “Zum abshid…” для баяна і контрабаса (Німеччина, філармонія м. Бад Рейкенхаль, 10.12.2005).
- Р. Калімуллін. “Іnsight” для скрипки і баяна (Одеса, Центр Української культури, 19.04.2003).
- В. Ларчиков. “Аvе Магіa Stella” для скрипки і баяна (Одеса, Золотий зал Літературного музею, 18.02.1998).
- Рауль де Смет. “Nосtuгnе-2” для скрипки і акордеона (Бельгія, Гент, 16.03.1996).
- Рауль Де Смет. Концерт для баяна і камерного оркестру “Кінець епохи" (Одеса, Великий зал обласної філармонії, 13.04.2000).
- Рауль Де Смет. “Swang song” та “Ulrike Tango” для скрипки, баяна та фортепіано (Одеса, В. зал обласної філармонії, 20.04.2010).
- В. Рунчак. “Кyгіе еіеіson”(X міжнародний фестиваль “Два дні і дві ночі нової музики”, Одеса, Центр української культури, 24.04.2004).
- Л. Самодаєва. “Весна в Парижі” для баяна і фортепіано (Одеса, Золотий зал Літературного музею, 24.12.2006).
- Л. Самодаєва. “Дитяча сюїта” 5 характерних п'єс для скрипки і баяна (Одеса, Великий зал консерваторії, 25.02.1994).
- Л. Самодаєва. “Ідилії” для скрипки, саксофона та баяна (XI міжнародний фестиваль “Два дні і дві ночі нової музики”, Одеса, Центр української культури, 23.04.2005).
- Л. Самодаєва. Камерна опера-балет “Два дні мадам Ленін” і “Мирсконца” (Одеса, Будинок актора, 16.10.2001).
- Л. Самодаєва. “Квазі-соната” (Міжнародний фестиваль аудіовізуальних акцій “Прима Віста”, Одеса, Золотий зал Літ. музею, 18.12.1998).
- Л. Самодаєва. Кіноп'єса. ‘Мій Гоголь” для скрипки і баяна (Київ, Будинок вчених, 28.09.2003).
- Л. Самодаєва. Концертштюк № 1 “За білою межою” для октету (1995, Золотий зал Літературного музею, 26.03.1996).
- Л. Самодаєва. Концертштюк №2 “... і побачив світло” для октету (Одеса, Центр Української культури, 17.04.1999).
- Л. Самодаєва. Моноопера “Танок із тінню” (Одеса, Центр Української культури, 19.04.2002).
- 28. Л. Самодаєва. “Метаморфози-2” для баяна і камерного оркестру (Одеса, Великий зал обласної філармонії, 17.04.2003).
- Л. Самодаєва. “Місяць сходить” для сопрано і секстету (Одеса, Золотий зал Літературного музею, 26.03.1996).
- Л. Самодаєва. ”Pas de trios” для тенор-саксофона, баяна та фортепіано (XI міжнародний фестиваль “Два дні і дві ночі нової музики”, Одеса, Центр української культури, 23.04.2005).
- Л. Самодаєва. “Рондо в стилі Велиміра” на вірші Велиміра Хлєбнікова для скрипки, читців і баяна (ІІ міжнародна конференція з питань сучасного мистецтва, Одеса, Буд. Вчених, 18.12.1996).
- Л. Самодаєва “Три одкровения” для баяна та скрипки (Київ, Великий зал НМАУ імені П.І. Чайковського, 1.10.1995).
- Є. Станкович. “Ранкова музика” для скрипки і баяна (Одеса, Великий зал обласної філармонії, 22.03.2006).
- 34. П. Струк. “Епізоди” для баяна і духового оркестру (Одеса, Великий зал обласної філармонії, 4.02.2001).
- Й. Тамульоніс. “Рег musіса аd аstга” для скрипки і баяна (Одеса, Камерний зал обласної філармонії, 16.02.1996).
- А. Томльонова “Потаємне” для скрипки та баяна (Одеса, В. зал школи імені П.С. Столярського, 30.03.2008).
- А. Томльонова. “Так хоче Бог” для баяна та фагота (XI Міжнародний фестиваль “Два дні і дві ночі нової музики” 23.04.2005).
- А. Томльонова. “Музика для струнних і баяна” (Одеса, Золотий зал Літературного музею, 15.06.2005).
- К. Цепколенко. “Дуель-дуо №5” для скрипки і баяна (Одеса, Золотий зал Літературного музею, 17.11.1995).
- К. Цепколенко. “Той, хто виходить з кола” (Одеса, Будинок вчених, 17.02.1994).
- М. Шмотова. “Графіка” (Одеса, Будинок вчених, 18.02.1996).
- А. Щетинський. “Тоgether” для скрипки і баяна (IX міжнародний фестиваль “Два дні і дві ночі нової музики”, Одеса, Центр української культури, 19.04.2003).
- Якоб тер Вельдгюйс. ”Mandala” (Одеса, Центр Української культури, 24.04.2004) та інш.
Творча діяльність:
Єргієв І. є автором багатьох творів, прем’єри яких з великим успіхом відбулися в Одеському Національному театрі опери та балету, Одеському академічному українському драматичному театрі імені В. Василька, Одеській обласній філармонії, а також в містах України, зокрема в м. Києві:
- “Вулицями Парижа” для скрипки та баяна (2004);
- “Одеські замальовки” для скрипки та баяна (2007);
- “Чекаю тебе” для баяніста-співака та естрадного ансамблю (2007);
- “Ave Elena” для сопрано, баяна, скрипки та хору (2008);
- “Болгарія” для баяна та камерного оркестру (2008);
- “Три і так далі …” для баяна соло (2009);
- “На прощання” для голосу та естрадного ансамблю (2010);
- “Сповідь” для баяна соло (2010);
- “Українська казка” для скрипки та баяна (2011);
- “Шлях та доля” для баяна, контрабаса та ударних інструментів;
- “Фуга” для баяна (2011).
Музика до кінострічки “Історія танцівниці” (2011) та інш.
І.Д. Єргієв неодноразово очолює та запрошується як член журі національних та Міжнародних конкурсів. Приймав участь у численних міжнародних фестивалях:
- "Київ Музик Фест"(Київ, Україна);
- "Два дні і дві ночі нової музики"(Одеса, Україна);
- "Європа-Азія"(Казань,Татарстан);
- "Фестиваль нової музики у Монголії"(Улан-Батор);
- "Шовковий звуковий шлях"(Бішкек, Киргизстан);
- "Фестиваль нової музики у Молдові"(Кишинів, Молдова);
- "Іст-Вест" (Ді, Франція);
- "Міжнародний фестиваль акордеонної музики"(С.-Петербург, Росія);
- "Міжнародний Фестиваль акордеона"(Вільнюс, Литва);
- “Клуб Сергія Берінського” (Москва, Росія);
- "БАЯН І БАЯНІСТИ"(Москва, Росія)
- “Тиждень найкращих модерн-акордеоністів Світу”(Амстердам, Нідерланди”) та інш.
Дискографія:
Іван Дмитрович Єргієв володар колекції дисків (CD та DVD) класичної та сучасної музики, фондових записів (Національна теле- і радіокомпанія України), серед них:
1. “Candours of Mystery”. Multimedia Database of Ukrainian Women Composers" («Одвертості таїни». Мультімедійна база даних українських композиторів) / ANM. — Odessa, 2003 (printed in Germany):
- Л. Самодаєва. Концертштюк №1 “За білою межою” для октету;
- Л. Самодаєва. “Відвертості”, три п’єси для баяна та скрипки: Виконує дует «Каданс»;
- Л. Самодаєва. “Танок із тінню”, моноопера на вірші О.Палашек-Сторожук (рос. мовою) для сопрано, скрипки, баяна та фортепіано;
- К. Цепколенко. “Знесиллям зламані народи… Цвинтарна музика”для баяніста та відео-шоу (фотографії Кристофа Лінга цвинтарів з теренів колишньої Цісарської Австро-Угорської Монархії).
2. CADENCE Chamber duet / «Одиссей». — Oдecca, 2003:
- A.Vivaldi. Sonata in re minore, RV 15;
- J.Tamulionis. “Per musica ad astra”*(1996);
- Д.Шостакович. Прелюдия cis-moll, op.34 №10;
- Д.Шостакович. Прелюдия d-moll, op.34 №24;
- Р.Щедрин. “В подражание Альбенису”;
- A.Piazzolla. “Le Grand Tango”;
- A.Pazzolla. “Oblivion”;
- A.Piazzolla . “Jeanny & Poule”;
- A. Piazzolla. “Tanti anni prima ”;
- V.Dinescu . “Lun Y”* (1996);
- В. Власов. “Одесская фантазія”;
- В. Власов. “Одеський дворик”;
- Е. Дербенко. “Танго командора”;
- Е. Дербенко. “Антилопа Гну”;
- Ю. Пешков. “Очи черные”;
- И. Брамс. «Венгерский танец №5».
3. "Insight". Rashid Kalimullin. Russian composers - Chamber music.- Russia, 2004:
- R. Kalimullin “Insight” for accordion and violin (2002).
4. Karmella Tsepkolenko. Chamber music / Studio Elti records LTD. - Ukraine, 1995:
- K. Tsepkolenko K. “Far from the crowd” (1994);
5. Karmella Tsepkolenko. Self reflecyions / Studio Elti Records L.T.D. - (Printed in Germany), 1998:
- K. Tsepkolenko “Duell-duo №5”for accordion and violin (1995);
6. New Music of Ukraine. Composers, Works, Performans. Multimedia Database / ANM, - Odessa, 2001:
- L. Samodaieva. Koncertstuk №1 “Beyond the White Boundary” for octet (1995);
- L. Samodaieva. Koncertstuk N°2 "And He has seen the light" for octet (1996);
- K. Tsepkolenko “Vergessener Volker Mudigkeiten” for accordionist-percussionist and video (2000).
7. The Chamber duet "Cadence" / Germany, 2003:
- A. Piazzolla “Le Grand Tango”;
- B. Precz “Preambula & toccata”;
- T. Albinoni “Adagio”;
- A.Vivaldi Sonata d-moll;
- J.Tamulionis “Per musica ad astra” ;
- D. Shostacovitch “2 Preludes”;
- E.Glauber “Gedanken an…”;
- J.Gomelskaya “Behind the shadow of the sound”;
- K.Tsepkolenko “Duell-duo №5”.
8. Two days and two nights of new music. International festival 1998-2000 / ANM. ? Odessa, 2000. (Printed in Germany):
- V. Dinescu. “Lun Yu” for violin and accordon (1996).
9. Two days and two nighs of new musik. 7-th International festival / ANM. — Odessa, 2001. (Printed in Germany):
- J. Gomelskaya. “Behind the shadow of the sound” for violin and accordion (2000).
10. «Містерія». Ігор Завадський. Кращі акордеоністи України та світу на концертах Ігоря Завадського / “Atlantic”. - Київ, 2006.
- Ю. Пешков. «Очи чёрные».
Фондові записи на Державному радіо України(1996 р):
- A. Nordheim “Flashing”;
- B. Precz “Preambula & toccata”;
- Е. Дербенко “Танго командора”, “Антилопа Гну” из “Музыкальных иллюстраций” к “Золотому телёнку»” Ильфа и Петрова;
- J.Tamulionis “Per musica ad astra”;
- A.Piazzolla “Le Grand Tango”;
- Л. Самодаева “Детская сюита”.
Педагогічна діяльність:
Іван Дмитрович Єргієв підготував понад 30 студентів з фаху, серед яких лауреати Міжнародних та Національних конкурсів:
- Прохоренко Максим - лауреат (IV премія) міжнародного конкурсу ансамблів «Гармонія - 99» у складі ансамблю народних інструментів «Мозаїка». - м. Ліндберг. Німеччина, 1999.
- Мінаков Вільям- лауреат (III премія) міжнародного конкурсу молодих виконавців «Мистецтво XXI століття» (категорія «камерні ансамблі». - м. Ворзель, Україна, 2005.
- Григоренко Марина- лауреатка (ІІ премія) V міжнародного конкурсу «Петро-Павловські Асамблеї» (у складі ансамблю). - С.-Петербург, Росія, 2007.
- Солоненчук Валентина- лауреатка (ІІ премія) V міжнародного конкурсу «Петро-Павловські Асамблеї» (у складі ансамблю). - С.-Петербург, Росія, 2007.
- Буднік Юрій - лауреат (ІІІ премія) ІІ Міжнародного конкурсу баяністів-акордеоністів «Вічний Рух». - Дрогобич, 2009.
- Хіневич Олексій - лауреат (ІІ премія) VІІ джазового конкурсу пам’яті Р. Кабанченка. - 2009.
- Циганець Юлія - лауреатка (ІІ премія) ІІІ всеукраїнського конкурсу молодих виконавців «Слобожанський вернісаж - 2008 (Харківська державна академія культури). - Харків, 2008.
Наукові праці. Видання. Публікації:
Іван Дмитрович Єргієв має багато виступів на Міжнародних науково-практичних конференціях. Є автором монографії Український модерн-баян - феномен світового мистецтва (гриф МОН України, 2008 р.).
На протязі 20 років викладає курс методики, проводить активну науково-методичну діяльність. Має наукові публікації, серед яких:
- Модерн-акордеон як нове явище виконавського мистецтва // «Музичне мистецтво і культура», Науковий вісник Одеської державної консерваторії ім. А.В. Нежданової. Випуск 3. - Одеса, 2002.
- Акордеонна творчість композиторки Кармели Цепколенко // Науковий вісник Національної Музичної Академії України ім. П.І.Чайковського. Випуск 26. Музичне виконавство. Книга дев'ята. - Київ, 2003.
- Акордеон у творчості Людмили Самодаєвої // «Музичне мистецтво і культура», Науковий вісник Одеської державної музичної академії ім. А.В. Нежданової. Випуск 4. - Одеса, 2004.
- Мистецтво українського «модерн-акордеона» у світовому процесі // Науковий вісник Національної Музичної Академії України ім. П.І.Чайковського. Випуск 40. Музичне виконавство. Книга десята. - Київ, 2004.
- Український камерно-акордеонний жанр в контексті світового процесу // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. Методологічні особливості формування професійних якостей студентів. Збірник наукових праць. - Харків, 2004.
- Исполнитель-художник и его время / «Музичне мистецтво і культура», Науковий вісник Одеської державної музичної академії ім. А.В. Нежданової. Випуск 7. - Одеса, 2006.
- Академическое исполнительское искусство в русле культурологических инноваций // «Музичне мистецтво і культура», Науковий вісник Одеської державної музичної Академії імені А.В. Нежданової. Випуск 8. Кн. 1. - Одеса, 2006.
- «Артистизм» і «театралізація»: нові тенденції у сучасній академічній інструментально-виконавській традиції // Науковий вісник Національної Музичної Академії України ім. П.І.Чайковського. Випуск 69. Музичне виконавство. Книга 13. - Київ, 2007.
- Сучасне академічне виконавство в культурологічних вимірах // Українське академічне народно-інструментальне мистецтво в контексті сучасної музичної соціокультури. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. - К : НМАУ імені П. І. Чайковського, 2007.
- Сучасне академічне виконавство в культурологічних вимірах постмодернізму // Науковий вісник Національної Музичної Академії України імені П.І.Чайковського. Випуск 77. Музичне виконавство. Книга 14. - Київ, 2007.
- Взгляд из Европы / «Народник» №4 (60). - М : Музыка, 2007.
- Украинский «модерн-баян» как составляющая европейского постмодернизма // «Музичне мистецтво і культура», Науковий вісник Одеської державної музичної академії ім. А.В. Нежданової. Випуск 9. - Одеса, 2008.
- Український модерн-баян - творчий артистично-театральний феномен сучасного виконавського мистецтва. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з нагоди 70-річчя кафедри нар. інстр. НМАУ імені П. І. Чайковського. - Київ, 2010.
- Принципи виховання артистизму в теорії виконавської майстерності М. Давидова Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з нагоди до 80-річчя М. А. Давидова - К. : НМАУ імені П. І. Чайковського, 2010.
- Современное исполнительское творчество как явление постнеоклассицизма // «Музичне мистецтво і культура», Науковий вісник Одеської державної музичної академії ім. А.В. Нежданової. Випуск 12. - Одеса, 2010.
- Исполнитель-творец - реаниматор академического искусства «утраченных эмоций» // Гуманітарні науки в освіті музикантів. - Одеса : Фенікс, 2011.
- Художественный образ как показатель артистизма // IV-a Всеукраїнська «Музична освіта України: проблеми теорії, методики, практики» та IV-a міжнародна «Народно-інструментальне мистецтво на здамі ХХ-ХХІ століть» науково-практичні конференції. Збірник матеріалів та тез. - Дрогобич : Посвіт, 2011.
- Исполнитель-творец эпохи постнеоклассицизма // «Музичнемистецтво і культура», Науковий вісник Одеської державної музичної академії імені А.В. Нежданової. Вип. 13. - Одеса, 2011. - С. 329-338.
- Создание художественного образа в академическом инструментально-исполнительском искусстве // Музикознавчі студії. Вип. 8. - Луцьк : Інститут мистецтв Волинського національного університет імені Лесі Українки та НМАУ імені П.І. Чайковського, 2011. - С. 37-46.
- Артистическая психотехника исполнителя-инструменталиста // «Музичнемистецтво і культура», Науковий вісник Одеської державної музичної академії імені А.В. Нежданової. Вип. 14. - Одеса, 2011. - С. 269-280.
Навесні 2011 року Єргієв Іван Дмитрович започаткував перший в Україні вузівський конкурс ансамблів народних інструментів «Пам’ять про Велику Перемогу», присвячений 70-річчю оборони міста Одеси та 66-річниці перемоги у Великій Вітчизняній війні.
Нагороди:
За масштабну концертно-просвітницьку діяльність Іван Дмитрович Єргієв удостоєний почесного звання “заслужений артист України” (2002).
За вагомі творчі досягнення, високопрофесійну виконавську майстерність, значний особистий внесок у розвиток національного музичного мистецтва та вітчизняної науки Єргієв Іван Дмитрович був нагороджений почесними грамотами Одеської міської ради (2008 рік), Одеської обласної державної адміністрації (2004, 2005, 2009, 2010 роки), почесною відзнакою “Знак подяки” Одеської міської ради (2010 рік), медаллю та нагородою “Людина року”асоціації болгар України (2010 рік).
І.Д. Єргієв лауреат шести престижних Міжнародних конкурсів: “Фогтландські дні музики” (Німеччина), “Гран Прі” (Франція), “Чітта Ді Кастельфідардо” (Італія), “Мелодія для двох сердець” (Україна), “Кубок Світу’2003” (Угорщина), єдиний лауреат-авангардист в Україні - володар Призу Орфея Міжнародного конкурсу нової музики в Антверпені (Бельгія) серед вокалістів, піаністів, скрипалів, віолончелістів, виконавців на духових та ударних інструментах.