Кулієва Антоніна Яківна
- професор
- кандидат мистецтвознавства
- заслужений діяч мистецтв України
Біографія:
Кулієва Антоніна Яківна народилася 8 серпня 1946 року в Одеській області. Після закінчення середньої школи працювала вчителем співу в середніх школах Ізмаїльського району. В університеті вивчала заочно французьку мову. Працювала інструктором Ізмаїльського райкому комсомолу. У 1967 році поїхала з чоловіком до Москви. У 1969 році виїхала з родиною в Ашхабад. По закінченні музичного училища вступила до Одеської державної консерваторії імені А. В. Нежданової. У 1979 році була спрямована в Туркменський театр опери та балету, де виконувала провідні партії сопрано. З театром гастролювала по Радянському Союзу від Барнаула, Іркутська до Подольська (Підмосков'я). Закінчила асистентуру Ленінградській (Санкт-Пебербургської) державної консерваторії імені М. А. Римського-Корсакова (1983).
Після розпаду СРСР повернулася на батьківщину до України. Працювала солісткою ВІА «Барвінок». У 1993 році створила свій вокально-інструментальний колектив «Троїсті музики» за участю танцювального гурту. 1994 року була прийнята педагогом на кафедру сольного співу, де працює донині на посаді доцента.
Творча діяльність:
Після закінчення Одеської державної консерваторії імені А.В. Нежданової по розподілу – солістка Туркменського театру опери та балету, де за 13 років підготувала та виконала понад 21 провідних партій сопрано. З патріотичних мотивів запропонувала театру постановку вистави “Запорожець за Дунаєм” С. Гулака-Артемовського, в якій виконувала партію Оксани і мала гастролі по усьому пострадянському просторі. Як особлива виконавиця партії Тетяни (“Євгеній Онегін” П. Чайковського) була запрошена у Воткінськ.
Давала цикл концертів органної музики студентам Ленінграда. Повернувшись на Батьківщину (1992) Кулієва працює солісткою ансамблю української музики “Барвінок”, приймає участь в Інтернаціональному фестивалі мистецтв “Причали дружби” присвяченому річниці незалежності України та 198-річниці заснування Одеси. Національне телебачення відмітило виступи Кулієвої. У 1993 році створює ВІА “Троїсті музики”, високий рівень якого та красу тембру голосу співачки, її діяльність неодноразово висвітлювали ЗМІ.
Кулієва має значок “Отличник культурного шефства над Вооруженными Силами СССР” від 20. 02.1973 №18302. Неодноразово була членом журі у конкурсах вихованців музичних та середніх шкіл. Викладацьку діяльність поєднує з виконавством. Підготувала понад 20 сольних програм. Гастролювала в Чехії, Польщі, Туреччині та Болгарії. З програмами на твори Т. Г. Шевченка “Така її доля”, “Єсть на світі воля”, “Плавай, плавай лебедонько”, “Думи мої” мала турне по Україні. На запрошення польського консула в Одесі підготувала програму з творів польських композиторів, з якою приймала участь у Днях Польщі в Україні. З програмою “Ave Maria” та з програмою на твори Т. Г. Шевченка гастролює по сьогоднішній день. У 2010 році стала Лауреатом II премії на конкурсі I.C.M.U., а також Дипломантом I-го ступеню (Друскіненкай, Литва, 2011). Дали концерт в Посольстві України в Вільнюсі, Литва. Підготувала та виконувала наступні програми: "Арії зарубіжних композиторів", "Арії українських композиторів", "Арії російських композиторів"; Романси "Зарубіжних композиторів"; Романси "Український композиторів"; Романси "Російських композиторів"; Російські народні пісні; Українські народні пісні.
Наукова робота. Видання. Публікації:
Крім викладацької та виконавської діяльності Кулієва А.Я. працювала над розробкою питань пов¢язаних з національними традиціями та технікою вокалу. Захистила дисертацію “Вокальні національні традиції та проблема перехідних тонів” (Київ, 2001). Випустила методичні посібники: “Глінка та його відношення до одеської вокальної школи”, “Примарный тон как опорность тембральной структуры голоса”. Має виступи на міжнародних наукових конференціях близько 25 доповідей – більшість з яких надруковано. Доповіді “Героїчна ідея опери Гулака-Артемовського “Запорожець за Дунаєм” та альтернативи сценічних втілень” (Київ, 2009), “Голосово-тембральне наповнення партії Тетяни із опери “Євгеній Онегін” Чайковського” (Київ 2010) викликала велику зацікавленість вчених. Плідна діяльність та особливий внесок Кулієвої у розвиток українського мистецтва величезний. Останні доповіді: “Общеевропейский контекст женских ролей опер Н. В. Лысенко” була зроблена на конференції в Києві “Трансформація освіти і культура: традиції та сучасність” (2-3 травня 2012), там же дала майстер-клас по сольному співу; «Рейнгольд Гліэр та питання українського бельканто» конференція «Оперні реформи минулого і сучасності» (Київ, 2013). Підготувала до видання переклад на українську мову книгу В. Багадурова «Очерки по истории вокальной методологии» ч.І. Працює над виданням книги з орієнтовною назвою «Українське бельканто та перехідні тони».
Сольний спів. Статті:
- Про нові аспекти виконання партії Тетяни в опері «Євгеній Онегін» П. Чайковського // Музичне виконавство. Науковий вісник. – Вип. 8. Кн. 5. – Київ, 2000.
- Опери Р. Вагнера // До вокальної стильової проблематики. – С. 49-56.
- Соціально-педагогічні аспекти професійного навчання // Збірник наукових праць. – К:. Науковий світ, 2002.
- До проблеми відтворення образу Абігайль у опері Верді “Наббуко” // Сучасні проблеми методичного аспекту освіти та мистецтвознавства. Збірник наукових праць. – К:. Науковий світ, 2002. – С. 187-192.
- Про регістрове співвідношення вокальних партій в операх М. І. Глінки // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник. – Одеса: Астропринт, 2002. – Вип. 3. – С. 214-224.
- Дж. Верді “Травіата”. До проблеми виконавської специфіки партії Віолетти в опері // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник. – Одеса: Друк, 2003. – Вип. 4. Кн. 1. – С. 239-245.
- Інформаційний підхід до процесу голосоутворення // До проблеми сучасного оперного виконавства // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник. – Одеса: Друкарський дім, 2005. – Вип. 6. Кн. 2. – С. 409-417.
- Музика в інформаційному просторі бібліотек // Наукова бібліотека: пріоритети розвитку та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (Одеса, 24-25 вересня 2004 р.). – Одеса: ОДНБ ім. М. Горького, 2006. – С. 315-320.
- Історичні засновки української традиційної освіти при церкві та музичний професіоналізм // Музичне мистецтво і культура. – Вип. 9. – Одеса, 2008.
Методичні посібники:
- Примарный тон как опорность тембральной структуры голоса. – 2003. – 24 с.
- Творчий шлях М. І. Глінки та його відношення до Одеської вокальної школи. – 2003. – 24 с.
Педагогічна діяльність:
Випускники Кулієвої А.Я. – в основному, студенти, які навчалися на контрактній формі і успішно закінчили та працюють за фахом по театрам України, Болгарії, Англії, Швейцарії та в музичних школах. Серед них лауреати та дипломанти республіканських, національних і міжнародних конкурсів:
- Харченко О. – Дипломант Міжнародного конкурсу “Мистецтво XXI ст.” (Ворзель, 2005), лауреат Міжнародного конкурсу виконавців сучасного мюзиклу (Лондон, Англія, 2008).
- Смоляга Т. – Диплом 1-го ступеню на Міжнародному конкурсі фестивалю слов¢янської музики (Москва, Росія, 2007).
- Клименко В. – Дипломант V-го Міжнародного конкурсу ім. Алчевського (Харьків, 2009).
- Макаренко Е. – Лауреат III премії на III-ому Міжнародному конкурсі ім. Терен-Юськів (Львів, 2010).
- Дашкевич К. – Диплом на Міжнародному конкурсі артистів оперети (Марсель, Франція, 2011).
- Скрипниченко Н. – Лауреат I премії на Міжнародному конкурсі-фестивалі Арт-Преміум (Київ, 2010); Лауреат II премії на V-ому відкритому регіональному конкурсі-фестивалі (Южний, 2011); дипломант Міжнародного конкурсу імені А. Солов’яненко.
- Кравченко-Піддубна Н. – Диплом I-ого ступеня на IX Міжнародному конкурсі (Друскіненкай, Литва, 2011).
Також, серед її випускників:
- Балаєскул О. – спеціаліст (контракт) – артистка Одеського Національного театру опери та балету.
- Вязовська М. – спеціаліст (контракт), головний спеціаліст мерії м. Одеси.
- Паслар Т. – спеціаліст (контракт), Болгарія.
- Харченко О. – магістр (Англія, Лондон), дипломант Міжнародного конкурсу “Мистецтво XXI ст.” (Ворзель, 2005), лауреат Міжнародного конкурсу виконавців сучасного мюзікла (Лондон, Англія, 2008).
- Донь Ян – магістр (Китай).
- Проніна М. – магістр, артистка Одеського національного академічного театру опери та балету.
- Пан Чи – магістр (Китай).
- Хо Жун – магістр (Китай).
- Поддубна Н. – спеціаліст, артистка Одеського національного академічного театру опери та балету. Диплом 1-ого ступеню на Міжнародному конкурсі Друскіненкай (Литва, 2011).
- Джан Куайцзай – магістр (Тай-Вань).
- Дашкевич К. – магістр, солістка Одеського театру оперети.
- Клименко В. – спеціаліст, музична школа м. Одеса. Дипломант V Міжнародного конкурсу ім. Алчевського.
Педагогічна практика:
- Саклянова Т. – магістр, музична школа м. Одеса.
- Гавриш Г. – магістр (Вінниця).
- Гуріна Г. – магістр (Італія).
- Шевчук В. – магістр (Дніпропетровськ).
- Ду Фань Юн – магістр (Китай).
- У Чжен Го – магістр (Китай).