Захарчук Тетяна Григорівна
- доцент, в.о. професора
- кандидат мистецтвознавства
- заслужена артистка України
Біографія:
Захарчук Тетяна Григорівна народилася в м. Кишиневі (Молдова). Закінчила Кишинівське музичне училище (теоретичний відділ), Одеську державну консерваторію імені А. В. Нежданової за спеціальностями – «історія музики» (клас професора Маркової О. Н.); «сольний спів» (клас професора Джамагорцян А. В., професора Іванової Л. І.). Закінчила аспірантуру ОДМА імені А. В. Нежданової за фахом «сольний спів» (клас Джамагорцян А. В.).
З 1990 року викладала на кафедрах історії музики та етнографії, хорового диригування, сольного співу Одеської державної консерваторії імені А. В. Нежданової.
У 1999 році присвоєно вчений ступінь – кандидат мистецтвознавства. Тема кандидатської дисертації – «Художній принцип метафоричності у сучаснім вокальнім виконавстві» (науковий керівник – Маркова О.М.).
В даний час – в.о. професора кафедри сольного співу Одеської національної музичної академії імені А.В. Нежданової.
Тетяна Григорівна – лавреат Міжнародних конкурсів:
- X Міжнародний конкурс ім. П.І. Чайковського в Москві – Срібна медаль (1994);
- XXXVI Міжнародний конкурс вокалістів у Тулузі – 1-е Гран При і Кубок Президента Франції (1991);
- XXVI Міжнародний конкурс оперних співаків ім. Еркеля і коду (Угорщина) – Срібна медаль (1990);
- I Міжнародний конкурс ім. М.А. Римського-Корсакова у Санкт-Петербурзі – спеціальний приз (1994).
Концертно-виконавська діяльність:
Захарчук Тетяна Григорівна в якості оперної співачки дебютувала на сцені Одеського камерного музичного театру в партії Пелагеї («Ведмідь» А. Сидельникова) і Одеського національного академічного театру опери та балету Чіо-Чіо-Сан («Мадам Баттерфляй» Дж. Пуччіні); за кордоном – в оперному театрі Ніцци в партії Єлизавети («Дон Карлос» Дж. Верді).
Однією з найбільш значущих інтерпретацій вважає партію Гальки в фондовій DVD-запису опери "Halka" в Національній опері Варшави (Номінант премії «Золотий Фредерік», 2000). Є володарем "Золотого диска" DVD-запису опери "Halka" Ст. Монюшка (2003).
Брала участь в оперних фестивалях, постановках, виставах, концертах, де виступала з видатними диригентами сучасності, серед яких Дж. Рудель, С. Нігг, Кл. Вайс, Ст. Солтеш, Дж. Меркле, Дж. Делакоте, М. Романул, А. Вітт, Е. Демецкі, В. Гергієв, Б. Грузін.
Працювала за контрактом та була запрошена на головні ролі в постановках:
Варшавська національна опера (Teatr Wielki):
- Halka / "Halka";
- Марія / "Мазепа";
- Amelia / "Un Ballo in Maschera";
- Cio-Cio-San / "Madama Butterfly".
Мюнхенська опера (Bayerische Staatsoper):
- Cio-Cio-San / "Madama Butterfly".
Берлінська опера (Deutsche Oper):
- Cio-Cio-San / "Madama Butterfly";
- Amelia / "Un Ballo in Maschera".
Вашингтонська національна опера:
Опера Сан-Франциско:
Маріїнський театр Санкт-Петербург:
- Countess / "Nozze di Figaro";
- Марія / "Мазепа".
Національна опера Ірландії (Дублін - DGOS):
Опера Ніцци:
Одеський національний академічний театр опери та балету:
- Тетяна / "Євгеній Онєгін"
- Чіо-Чіо-Сан / "Madama Butterfly";
- Амелія / "Un Ballo in Maschera";
- Леонора / "Ill Trovatore";
- Туга / "Tosca";
- Турандот / "Turandot";
- Аїда / "Aida";
- Ярославна / "Князь Ігор";
- Єлизавета Ксаверівна / "Михайло Воронцов" (А. Красотов).
Т. Захарчук: «У своїх оперних партіях вважаю важливим абсолютне слідування композиторському тексту, знаходження вірної смислової інтонації ролі, чітко вираженої режисерському трактування образу».
Наукові праці. Видання. Публікації:
Захарчук Т. Г. – автор низки наукових праць і методичних пошуків, серед яких:
- Захарчук Т.Г. Темпова парадигма у традиції виконання вокальних партiй Дж. Пуччiнi / Т.Г. Захарчук // Теоретичні та практичні питання культурологiї. – Мелiтополь, 2005. – Вип. 19. – С. 79-89.
- Захарчук Т.Г. Композитор и певец: принципы стилистического диалога / Т.Г. Захарчук // Теоретичні та практичні питання культурології.– Мелітополь, 2003. – Вип. 6. – С. 63-78.
- Захарчук Т.Г. Темп и его претворения в интерпретациях оперных партий Дж. Пуччини / Т.Г. Захарчук // Музичне мистецтво і культура.– Одеса, 2004. – Вип. 5. – С. 388-401.
- Захарчук Т.Г. Вокальная интерпретация как предмет специального музыковедческого наблюдения / Т.Г. Захарчук // Музичне мистецтво і культура. – Одеса, 2002. – Вип. 3. – С. 304-312.
- Захарчук Т.Г. Метафоричность как художественный принцип интерпретации музыкального произведения / Т.Г. Захарчук // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка : Збірник наукових праць. / Заг. ред. В.Л. Філіппов – Луганськ : Приватдизайн, 2008. – Вип. 9. – С. 153–160.
- Захарчук Т.Г. Авторські темпові позначення та проблема темпоритму в інтерпретації вокальних творів Дж. Пуччіні / Т.Г. Захарчук // Метроритм – 2. / Ред. І.М. Юдкін – Київ, 2005. – С. 38-41.
- О.Н. Благовидова. Статьи и материалы к 100-летию со дня рождения. – Одесса : Печатный дом, 2005. – 138 с. (Составление, общая редакция, вступительная статья «Феномен школы О.Н.Благовидовой» в соавт. с А.В. Джамагорцян).
- Захарчук Т.Г. Об основах вокальной техники / Т.Г. Захарчук. – Одесса : Маяк, 1987. – 36 с.
- Захарчук Т.Г. О манерах пения / Т.Г. Захарчук // Второй Всесоюзный фестиваль народного творчества. – Одесса : ОНМЦ, 1988. – С. 28-39.
- Захарчук Т.Г. В помощь начинающим вокалистам. На основе педагогического опыта М.П. Вержбицкой / Т.Г. Захарчук. – Одесса : Маяк, 1989. – 45 с.
Публікаціїпро неї:
Про виконання Т. Г. Захарчук провідних партій в оперних спектаклях неодноразово писала міжнародна преса:
Leonora was taken by Tatiana Zakhartcouk from the Ukraine and is yet another marvelous talent out of the east; with a beautiful, evenly voice, faultless technique and something of a truVerdi style, I found her’s a portrayal to treasure. – “Opera Now” Aug/Sept 2005 (London).
Tatiana Zaharchuk as Leonora went from strength to strength with a finely honed purity of sound and characterization, especially in “D’amor sull ali’ rosee”. – “New Extracts”, 24.04.2005 (Dublin).
The International Performers of the National Composition CD. St. Moniuszko “Halka”.
… first of all is famous Ukrainian Tatiana Zaharchuk. Her Magnificent beauty soprano is equal as the skillfully constructed development of an image, even from the side of vocal party of the main courageous heroine, deserves the top praising. – “Zycie Warszawy” Nr 218, 17.09.98 (Poland).
The Polish “White Stains”
The main role performs Tatiana Zaharchuk, Ukrainian singer. And she makes it perfectly not only in the plan of an extremely beautiful voice but with presentation of the role crowded by poetry and nobleness too. – “Rzeczpospolita” Nr 143, 21.06.98 (Poland).
Outright Another “Butterfly”
Since time of the premiere of “Halka” which was a polish debut of this talented Ukrainian soprano, her voice has undergone the amazing metamorphoses – grew strong, took the brilliance and warmth. Without exaggeration one may to say that “Butterfly” in her performance is an embodiment at a level of highest stages in the world. – “Trybuna” Nr 130, 07.06.99 (Poland).
В образі Гальки (Національна опера, Варшава – "Halka" St.Moniuszko).