Овсяннікова-Трель Олександра Андріївна
- доцент
- кандидат мистецтвознавства
Біографія:
Овсяннікова-Трель Олександра Андріївна народилася 5 листопада 1973 року. У 1994 році закінчила Криворізьке державне музичне училище (відділ теорії музики; клас викладачів Є. В. Дроганової і А. П. Бочарової; диплом з відзнакою). З 1994 по 1998 рік навчалася в Одеській державній консерваторії імені А. В. Нежданової (нині – Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової) за фахом музикознавство, клас доктора мистецтвознавства, професора О. М. Маркової.
З 1998 року працювала викладачем на кафедрі історії музики та музичної етнографії ОДМА імені А. В. Нежданової; з 2003 року по теперішній час – викладач, доцент кафедри сучасної музики та музичної культурології (з 2011 року – кафедра теоретичної та прикладної культурології).
У 2007 році захистила кандидатську дисертацію на тему «Національна ідея німецької музики в творчості композиторів 18-20 століть» за спеціальністю 17.00.03 «Музичне мистецтво» (науковий керівник – доктор мистецтвознавства, професор О. М. Маркова).
Наукова робота. Видання. Публікації:
Наукові інтереси Олександри Андріївни охоплюють наступне коло питань і напрямів: музична культурологія, проблеми європейської культури другої половини ХХ століття (соціологія музики, соціологія культури, питання масової культури); естетика і жанрова специфіка кіномузики в контексті культури ХХ століття; проблеми актуального фольклору в сучасній музичній творчості.
Публікації в спеціалізованих наукових виданнях України:
- Этнокультурологические аспекты теории национального стиля в музыке. – Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник. – Вип. 1. – Одеса, 2000. – С. 67-74.
- Л. Бетховен – Г. Малер: типологічні характеристики авторських концепцій симфонічного циклу. – Теоретичні та практичні питання культурології. – Вип. IV. – Мелітополь, 2001. – С. 22-28.
- Германский гений: миф или реальность? (к вопросу о культурных стереотипах в искусстве). – Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник. – Вип. 2. – Одеса, 2001. – С. 76-82.
- V.Mironov, A.Ovsyannikova-Trel. Schuberts Stil: eine Einheit von Stilantithesen // Franz Schubert – Werk und Rezeption. Internationaler Schubert-Kongreß 15. – 19. Oktober 1997. – Duisburg, 1997.
- Девятая симфония Л. Бетховена в художественном контексте стилевой специфики немецкого инструментализма. – В сб.: Педагогічні засади сучасної професійної підготовки у вищих навчальних закладах – Харків: Стиль Іздат, 2006. – С. 271-281.
- Німецький бідермейєр в музиці як художня реалізація національної ідеї // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Збірник наукових праць. – Вип. 19. – Харків: ХДМУ ім. І.П.Котляревського, 2007. – С. 127-137.
- Национальный контекст развития немецкого музыкального театра ХХ столетия // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Когнітивне музикознавство: зб. наукових статей. – Вип. 29. – С. 221-233.
- Творчість А. Рубінштейна як досвід культурного діалогу // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Брати Рубінштейн. Історичні уроки та плоди просвіти: зб. наукових статей. – Вип. 30 / Харк. держ. ун-т ім. І.П. Котляревського. – 2010. – С. 166-175.
- Символистская поэтика в музыкальном воплощении С. Рахманинова (на примере романсов Ор. 38) // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: зб. наукових статей. – Вип. 34 / Харк. держ. ун-т ім. І.П. Котляревського. – 2011. – С. 111-122.
- Музыка в кино: фактурный образ как компонент художественной концепции фильма (Питер Гринуэй – Майкл Найман) // Киев, 2013.
- Художественные функции киномузыки в контексте постмодернистской эстетики // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти : [сб. наук. статей]. – Вип. 38. – Харків, 2013. – С. 381-392.
Відгуки та рецензії Овсяннікової-Трель О. А.:
- Відгук на автореферат дисертаційного дослідження Палій Ірини Олегівни «Трансдукция как явление музыкальной культуры (на примере фортепианного цикла М. Мусоргского «Картинки с выставки» и творчества рок-групп King Crimson и Pink Floyd», представленого на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 «Музичне мистецтво»;
- Рецензія на дисертаційне дослідження Вань Чуньмей «Женские образы в творчестве композиторов-веристов: к проблеме исполнительской традиции», представлене на попередній захист на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 «Музичне мистецтво»;
- Рецензія на магістерську роботу Сандак Наталії Василівни «Образ Аиды: художественное своеобразие женского характера в контексте оперной эстетики Дж. Верди»;
- Рецензія на магістерську роботу Фролової Олени Андріївни «Поэтика вокального цикла в творчестве Чарльза Айвза»;
- Рецензія на магістерську роботу Чжан Цзя «Украинский фортепианный концерт: национальное своеобразие и европейские традиции (на примере Концерта для фортепиано А. Кос-Анатольского)»;
- Рецензія на магістерську роботу Лі Хаонін «Концерт для саксофона и струнного оркестра П. Дюбуа как объект исполнительской интерпретации».
Педагогічна діяльність:
О. А. Овсяннікова-Трель бере участь у Міжнародних, Всеукраїнських науково-практичних і науково-творчих конференціях, конференціях-семінарах та інших заходах. Веде наукове керівництво кандидатськими, магістерськими і бакалаврськими роботами.
Список кандидатських дисертацій, магістерських та бакалаврських робіт під науковим керівництвом Овсяннікової-Трель О. А.
Мошак Євгеній Григорійович – кандидат мистецтвознавства (дисертація на тему «Традиції гітарної музики в контексті європейської музичної культури другої половини ХХ століття» спеціальність 17.00.03 – Музичне мистецтво).
Магістри:
- Іоенко Марія Юріївна – «Творческая фигура В. Борисовского в истории альтового искусства», 2013;
- Кузьменко Святослав Ігорович – «Концерт № 2 для валторны с оркестром Р. Штрауса: стилевые особенности и исполнительские традиции», 2013;
- Цян Сяоху – «Первый фортепианный концерт Ф. Листа и традиции музыкального романтизма», 2013;
- Сафроній Єлизавета Юріївна – «Коллаж в музыке второй половины ХХ века», 2012;
- Шафранська Таїсія Анатоліївна – «Образ матери в оперной музыке 19-20 веков: к проблеме исполнительской типологии», 2012;
- Хуан Цзечуань – «Соната № 1 А. Хинастеры в контексте развития жанра фортепианной сонаты», 2012;
- Чень Пейчжу – «Стилевые особенности музыкального воплощения фантастических образов в операх Н. А. Римского-Корсакова (на примере образа Шемаханской царицы из оперы «Золотой петушок»), 2012;
- Сунь Ли Мей – «Мессия» Г. Ф. Генделя в контексте духовных традиций западноевропейской культуры 18 века», 2011;
- Ван Юйлун – «Стилевые истоки Концерта для гобоя с оркестром D-dur Ф. Гидаша (исторический и исполнительский аспекты»), 2011.
Бакалаври:
- Рибакова Ірина – «Феномен бахианства в джазовой культуре второй половины ХХ века», 2012;
- Мухіна Юлія – «Киномузыка как предмет искусствоведческого исследования», 2011;
- Сафроній Єлизавета – «Психологические аспекты музыкального ряда в кинематографе постмодернизма», 2011.