Біографія:
Тетяна Михайлівна Каплун народилася 25 травня. У 1982 році закінчила з відзнакою ДМШ в м. Іллічівськ по класу фортепіано. Середню спеціальну музичну освіту здобула в Одеському музичному училищі (відділ теорії музики; клас викладача-методиста С. О. Малиш і І. Л. Смелянської, 1982-1984 рр..; диплом з відзнакою); вищу музичну освіту – в Одеській державній консерваторії імені А. В. Нежданової (клас в.о. професора Г. М. Вірановського, 1984-1989 рр..; диплом з відзнакою).
З 1983 року розпочала свою трудову діяльність як концертмейстер Будинку піонерів і школярів у м. Іллічівськ; із 1989 року працювала там же викладачем музично-теоретичних гуртків. З 1992 року викладає в Одеському державному музичному училищі імені К. Ф. Данькевича (нині – училище мистецтв і культури імені К. Ф. Данькевича), де вела наступні предмети у груп теоретиків, піаністів, хормейстерів, струнників та ін.: «музична література», «фольклор», «запис і розшифровка фольклору», «сольфеджіо». З 1999 року працювала викладачем-почасовиком кафедри історії музики та музичної етнографії (читала курси: «Історія української музики», «Історія російської музики», «Музичний фольклор» у музикознавців, піаністів, струнників, духовиків, вокалістів). З 2006 року працює старшим викладачем, а потім в.о. доцента на кафедрі сучасної музики і музичної культурології (нині – кафедра теоретичної і прикладної культурології).
З 2000 року – здобувач наукового ступеня кандидата мистецтвознавства кафедри історії музики та музичної етнографії Одеської державної музичної академії імені А. В. Нежданової (науковий керівник – доктор мистецтвознавства, професор О. І. Самойленко).
23 листопада 2005 захистила кандидатську дисертацію на тему «Грецький розспів у контексті російської церковно-співацької практики середини XVII – XVIII століть» на засіданні спеціалізованої вченої ради в Одеській державній музичній академії імені А. В. Нежданової; в січні 2006 року отримала вчений ступінь кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 "Музичне мистецтво".
З грудня 2010 року переходить на основну роботу до Одеської державної музичної академії імені А. В. Нежданової (кафедра теоретичної і прикладної культурології).
З листопада 2011 року – докторант ОНМА імені А. В. Нежданової.
Педагогічна і наукова діяльність:
Т. М. Каплун бере участь у Міжнародних, Всеукраїнських науково-практичних і науково-творчих конференціях, конференціях-семінарах та інших заходах. Веде наукове керівництво бакалаврськими та магістерськими роботами, здійснює рецензування докторських, кандидатських, магістерських, методичних робіт.
Наукові інтереси охоплюють наступне коло питань та напрямків: етнологія та фольклористика слов'ян та інших народів світу (в т.ч. регіональна фольклористика Одеської області та України, взаємозв'язку слов'янських народів, індоєвропейські витоки культури, міфологія народів світу); слов'янська музична медієвістика; старообрядницька культура; проблема архетипічних в музичній і художній культурі; проблема національного стилю в музиці (насамперед – слов'янського); професійна слов'янська музична культура (Мусоргський, Скрябін, музика ХХ століття); пошуки принципів аналізу музики.
Учні-бакалаври:
- Шишак Ліана («Образ Богородицы в православной иконографической и певческо-литургической практике (на примере песнопения «О Тебе радуется»)», 2011; музична культурологія).
- Любкевич Юлія («Изучение локальных фольклорных традиций Одесской области в контексте межнациональных взаимодействий (на примере традиционной культуры села Еремеевка Раздельнянского района Одесской области», 2012; музична культурологія).
- Баюк Вікторія («Культурные традиции Уманщины: творческая деятельность П.Д. Демуцкого», 2012; музична культурологія).
Учні-магістри:
- Покалюк Олександра («Жанрово-стилистическая характеристика произведений И.С. Баха для скрипки соло», 2010).
- Покалюк Дмитро («Роль фаготу у українській музичній культурі другої половини XIX століття на прикладі симфонічних творів П. Чайковського та М. Римського-Корсакова», 2010).
- Юнь Фей («Искатели жемчуга» Ж. Бизе и традиции французской лирической оперы», 2011).
- Ван Цун («Австро-немецкая инструментальная классика XVIII века в репертуаре современного саксофониста: творчески-исполнительский аспект», 2011).
- Линь Фенцинь («Жанровая типология арии: внеоперная и оперная разновидности», 2011).
- Косенкова Марія («Сицилийская вечерня» Дж. Верди в контексте взаимодействия французской и итальянской оперных традиций», 2012).
- Абакумова Ольга («Опера «Миньон» А. Тома и традиции французской лирической оперы», 2012).
- Сунь Шию («Раннее фортепианное творчество А.Н. Скрябина в контексте философских исканий композитора: к проблеме исполнительского понимания», 2012).
Список конференций:
- Одеса, 2000 –Международный круглый стол, посвященный 2000-летию Христианства «Сакральная музыка: проблема понимания и интерпретации» (Одеса, 1-4 травня 2000 р.) – тема доповіді: «Об особенностях интерпретации литургического текста в греческом роспеве».
- Львів, 2000 – Наукова конференція, присвячена 300-річчю українського нотодрукування (Львів, 8-10 жовтня 2000 р.) – тема доповіді: «Грецький розспів у співацьких рукописах другої половини XVII - XVIII ст.».
- Київ, 2001 – III Всеукраїнська науково-теоретична конференція «Молоді музикознавці України» (Київ, 27-30 березня 2001 р.) – тема доповіді: «Греческий роспев как стилевой пласт русского церковного пения 17-18 вв.».
- Одеса, 2004 –Міжнародний семінар-конференція «Трансформація музичної освіти: культура і сучасність. Присвячується пам'яті С. Орфєєва» (Одеса, 2004) – тема доповіді: «Изучение отечественной духовной музики на современном этапе».
- Київ, 2004 – «Феномен художньої цілістності в композиторській, виконавській та музично-теоретичній творчості. 5 науково-практична конференція українського товариства аналізу музики» (Київ, 16-20 листопада 2004 р.) – тема доповіді: «Грецький розспів як вираження художньої цілістності російської церковно-співацької культури на рубежі XVII - XVIII ст.».
- Київ, 2005 – «Динамика музичного смислоутворення. 6 науково-практична конференція українського товариства аналізу музики» (Київ, 15-19 листопада 2005 р.) – тема доповіді: «Грецький розспів як музично-семантичний феномен».
- Одеса, 2005 – «Трансформація музичної освіти і культури в Україні. Міжнародна науково-творча конференція» (Одеса, 24-26 листопада 2005 р.) – тема доповіді: «Музична палеографія як розділ музичної медієвістики та її значення в музичній освіті».
- Санкт-Петербург, 2006 – «Международный научно-творческий симпозиум Бражниковские чтения-2006, посвященный 100-летию Афонской экспедиции С.В. Смоленского «Греко-русские певческие параллели» (С.-Петербург, 3-8 апреля 2006 г.) – тема доповіді: «Некоторые аспекты истории греческого роспева в русской богослужебной практике второй половины XVII - начала XVIII вв.».
- Одеса, 2007 – «Трансформація музичної освіти: культури і сучасність. Міжнародна науково-творча конференція» (Одеса, 10-12 грудня 2007 р.) – тема доповіді: «Грецький розспів у практиці православ'я в Україні».
- Санкт-Петербург, 2008– «Международный научно-творческий симпозиум Бражниковские чтения-2008, посвященный памяти протоиерея Д.В. Разумовского» (С.-Петербург, 14-20 квітня 2008 р.) – тема доповіді: «Украинская и русская версии греческого роспева: общее и различное».
- Одеса, 2008 – «Трансформація музичної освіти: культури і сучасність. Міжнародна науково-творча конференція» (Одеса, 10-12 квітня 2008 р.) – тема доповіді: «Музична медієвістика на сучасному етапі».
- Санкт-Петербург, 2009– «Международный научно-творческий симпозиум Бражниковские чтения-2009» на тему «Русское церковное пение: пути во времени» (С.-Петербург, 6-12 квітня 2009 р.) – тема доповіді: «Музыкально-стилистическая характеристика греческого роспева».
- Одеса, 2009 –«Трансформація музичної освіти і культури в Україні: традиції і сучасність. Міжнародна науково-творча конференція» (Одеса, 4-6 травня 2009 р.) – тема доповіді: «Канон как ведущий жанр греческого роспева».
- Одеса, 2009 – «Музичні інформаційні інновації: досвід та проблеми розвитку. Міжнародна науково-творча конференція» (Одеса, 19-22 листопада 2009 р.) – тема доповіді: «Інформаційне поле курсу «Фольклор народів світу» і реалії підготовки студентів музичного вищого навчального закладу».
- Одеса, 2010 –«Трансформація музичної освіти: Захід-Схід» (Одеса, 15-16 травня 2010 р.) – тема доповіді: «Специфічні риси курсу «Етнологія і фольклор народів світу» як базового предмету спеціалізації «музична культурологія» на кафедрі сучасної музики і музичної культурології».
- Одеса, 2010 –«Музичне мистецтво та наука на порозі третього тисячоліття: Схід – Захід. Міжнародна науково-творча конференція» (Одеса, 2-3 грудня 2010 р.) – тема доповіді: «Порівняльна характеристика української та російської версій грецького розспіву».
- Одеса, 2011 – Трансформація музичної освіти і культури: традиція та сучасність.Міжнародна науково-творча конференція» (Одеса, 5-6 травня 2011 р.) – тема доповіді: «Духовно-естетичні засади традиції багаторозспівності в давньоруському церковному співі».
- Одеса, 2012 – «Музичне мистецтво та культура: Захід-Схід».Міжнародна науково-творча конференція» (Одеса, 9-10 квітня 2012 р.) – тема доповіді: «Архетипічні моделі жіночності в давньоруській духовній традиції».
- Санкт-Петербург, 2012– «Международный научно-творческий симпозиум Бражниковские чтения-2012» на тему «Русское церковное пение: пути во времени» (С.-Петербург, 23-28 квітня 2012 р.) – тема доповіді: «Иконописно-певческие параллели (на примере песнопения «О тебе радуется»).
- Одеса, 2012 – «Музичне мистецтво та культура: Захід-Схід».Міжнародна науково-творча конференція» (Одеса, 29 квітня – 1 травня 2012 р.) – тема доповіді: «Архетипічні моделі жіночності в давньоруській духовній традиції».
- Київ, 2012 – Міжнародна науково-творча конференція» (Київ, 1-2 травня 2012 р.) – тема доповіді: «Русская музыкальная медиевистика на современном этапе».
- Львів, 2012 – «Століття Львівського музикознавства.Міжнародна наукова конференція до 100-літнього ювілею заснування Інституту музикології Львівського Університету» (Львів, 1-3 жовтня 2012 р.) – тема доповіді: «Духовно-музична спадщина М. Лисенка і традиції православʼя».
- Сімферополь, 2012 – «Мистецтво та наука третього тисячоліття.Щорічна Міжнародна науково-творча конференція» (Сімферополь, 3-4 листопада 2012 р.) – тема доповіді: «Святые жены Древней Руси: типологические и источниковедческие аспекты».
- Одеса, 2012 - «Одеська композиторська школа в світовій музичній культурі: до 100-річчя Одеської національної музичної академії ім. А. В. Нежданової та 75-ти річчя Одеської організації національної спілки композиторів України». Міжнародна науково-творча конференція (Одеса, 7-8 грудня 2012 р.) – тема доповіді: «Образ равноапостольной княгини Ольги в древнерусской богослужебной певческой традиции».
- Санкт-Петербург, 2013– «Международный научно-творческий симпозиум Бражниковские чтения-2013» на тему «Церковно-певческое искусство древнерусской традиции в период правления династии Романовых (XVII–XX вв.)» (С.-Петербург, 8-11 квітня 2013 р.) – тема доповіді: «Архетип идеальных женских образов в древнерусской певческой литургической традиции».
- Мінськ, 2013 – XXII Международные научные чтения памяти Л.С. Мухаринской (1906–1987) “Музыкальная культура Беларуси и мира в научном осмыслении” Международный фестиваль этнокультур (Мінськ, 17-18 квітня 2013 р.) – тема доповіді: «Святыежены Древней Руси в богослужебно-певческой традиции православной церкви».
- Одеса, 2013 – «Трансформація освіти і культура: традиція та сучасність. Міжнародна науково-творча конференція» (Одеса, 22-23 квітня 2013 р.) – тема доповіді: «Династія Рюріковичей і давньоруське співацьке мистецтво».
Список опублікованих статей:
- К истории греческого роспева // Музичне мистецтво і культура : Науковий вісник Одеської державної консерваторії ім. А. В. Нежданової : [зб. наук. статей / гол. ред. О. В. Сокол]. – Одеса : Астропринт, 2000. – Вип. 1. – С. 231-237.
- Історіографічний огляд вивчення грецького розспіву // Теоретичні та практичні питання культурології : [зб. наук. статей / ред.-упоряд. Мартинюк Т. В.]. – Мелітополь : Видавництво “Мелітополь”, 2004. – Вип. ХV. – С. 42-51.
- Проблема первоисточника в истории греческого роспева (на материале русских нарративных и певческих рукописей 2 половины XVII-XVIII веков) // Музичне мистецтво і культура : Науковий вісник ОДМА імені А. В. Нежданової : [зб. наук. статей / гол. ред. О. В. Сокол]. – Одеса : Друкарський дім, 2004. – Вип. 5. – С. 284-297.
- Роль осмогласся в російській співочій культурі другої половини XVII - XVIII століть (на прикладі грецького розспіву) // Теоретичні та практичні питання культурології : [зб. наук. статей / ред.-упоряд. Мартинюк Т. В.]. – Мелітополь : Видавництво “Мелітополь”, 2005. – Вип. XVIII. – С. 18-28.
- Нарративные источники как историческое информационное поле греческого роспева // Музичне мистецтво і культура : Науковий вісник ОДМА імені А. В. Нежданової : [зб. наук. статей / гол. ред. О. В. Сокол]. – Одеса : Друкарський дім, 2005. – Вип. 6, Кн. 1. – С. 185-199.
- Некоторые аспекты истории греческого роспева в русской богослужебной практике второй половины XVII – начала XVIII вв. // Греко-русские певческие параллели. К 100-летию афонской экспедиции С. В. Смоленского : [сб. научных работ / Сост. и науч. ред. А. Н. Кручинина, Н. В. Рамазанова]. – М., СПб.: «Альянс-Архео», 2008. – С. 301-308.
- Исторические условия возникновения греческого роспева в русской богослужебной практике XVII века // Проблеми сучасності: мистецтво, культура, педагогіка : Луган. держ. ін-т культури і мистецтв : [зб. наук. праць / за заг. ред. В. Л. Філіппова]. – Вип. 16. – Луганськ : Вид-во ЛДІКМ, 2011. – С. 88-97.
- Сравнительная характеристика украинской и русской версий греческого роспева // Музичне мистецтво і культура : Науковий вісник ОДМА імені А. В. Нежданової : [зб. наук. статей / гол. ред. О. В. Сокол]. – Одеса : Друкарський дім, 2011. – Вип. 13. – С. 178-188.
- Особенности записи песнопений греческого роспева в русских богослужебных певческих рукописях второй половины XVII – XVIII веков. // Проблеми сучасності: мистецтво, культура, педагогіка : Луган. держ. ін-т культури і мистецтв : [зб. наук. праць / за заг. ред. В. Л. Філіппова]. – Вип. 18. – Луганськ : Вид-во ЛДІКМ, 2011. – С. 55-64. (10 с.).
- Репертуарно-жанровая характеристика греческого роспева // Проблеми сучасності: мистецтво, культура, педагогіка : Луган. держ. ін-т культури і мистецтв : [зб. наук. праць / за заг. ред. В. Л. Філіппова]. – Вип. 20-21. – Луганськ : Вид-во ЛДІКМ, 2012. – С. 138-152.
- Музыкально-стилистическая характеристика песнопений греческого роспева // Таврійські студії, №1. – Сімферополь: «ЧП Фенікс», 2012. – С. 35-44.
- Русская музыкальная медиевистика // Трансформація освіти і культура: традиції та сучасність: Зб. матеріалів Міжн. наук.-творч. конф., Київ, 2-3 травня 2012 р. – К., НАККіМ, 2012. – С. 126-127.
- Образ Богородицы в православной певческой и иконописной традиции (на примере песнопения «О тебе радуется»). Проблеми сучасності: мистецтво, культура, педагогіка : Луган. держ. ін-т культури і мистецтв : [зб. наук. праць / за заг. ред. В. Л. Філіппова]. – Вип. 23. – Луганськ : Вид-во ЛДІКМ, 2012. – С. 64-74.
- Ленинградско-петербургская медиевистическая музыкальная школа : Науковий вісник ОДМА імені А. В. Нежданової : [зб. наук. статей / гол. ред. О. В. Сокол]. – Одеса : Астропрінт, 2012. – Вип. 15. – С. 232-242.
Наукові відгуки:
1. Відгук на навчальний посібник Лариси Миколаївни Яворської «Українська музична література. Навчальний посібник для віщіх навчально закладів культури и мистецтв I-II рівнів акредітації». – Черкаси, 2008. – Березень, 2009;
2. Відгук на автореферат дисертації Лілії Фаільєвни Баранкевич «Духовний вірш в білоруському музичному фольклорі», представленої на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.02 – Музичне мистецтво (Мінськ, 2009). – Червень, 2009;
3. Відгук на автореферат дисертації Олени Петрівни Сакович «Супрасльський наспів і його втілення в церковно-співочому мистецтві Білорусі XVI-XVII століть», представленої на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.02 – Музичне мистецтво (Мінськ, 2010). – Червень, 2010;
4. Відгук на дисертацію Басалаєвої Євгенії Олександрівни «Камерно-інструментальні ансамблі з фортепіано українських композиторів покоління 1960-х років», представленої на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.02 – Музичне мистецтво. – Одеса, 2011. – Листопад, 2011;
5. Відгук на методичну розробку викладача Одеського училища мистецтв і культури імені К.Ф. Данькевича Денисюк Наталії з предмету «Запис та розшіфрування музичного фольклору» (Одеса, 2011). – Лютий, 2012;
6. Відгук на автореферат дисертації Костюковец Лариси Пилипівни «Стилістика канта і її втілення в білоруській народній пісні», поданої на здобуття наукового ступеня доктора мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.02 – Музичне мистецтво. – Листопад, 2012.
Рецензії:
1. Рецензія на магістерську роботу Тань Інін «Скрипковий концерт П. Чайковського у розвитку художніх звітів Л. Бетховена та Й. С. Баха (питання вибору виконавської стилістики)», науковий керівник – Маркова О.М., 2009 р.
2. Рецензія на магістерську роботу Лі Ян ««Бурлеска» Ріхарда Штрауса в контексті жанрово-стильових пошуків австро-німецької музичної культури на рубежі XIX-XX століть», науковий керівник – Сухомлинов І.М., 2011 р.