Музичне мистецтво і культура. Випуск 5
Головний редактор: О.В. Сокол
Заст. головного редактора: О.І. Самойленко
Рецензенти: М.А. Давидов, Н.Є. Гребенюк
Видавництво: ВПП Друкарський двір, 2004
Тираж: 300 прим.
К-сть cторінок: 498
ISBN: 966-8164-89-X
П’ятий випуск наукового вісника “Музичне мистецтво І культура” продовжує висвітлювати актуальні культурологічні, філософські та етико-естетичні проблеми музикознавства, питання історії та теорії музичного мистецтва і культури, сучасні погляди на музичну освіту і педагогіку, прогресивні школи і новітні методики підготовки музичних виконавців. Збірник містить статті музикознавців з міст Одеси, Києва, Донецька, Львова, Миколаєва. Дане видання стане у нагоді науковцям в мистецтвознавчій галузі, викладачам та студентам нищих навчальних закладів музичного мистецтва і культури.
ЗМІСТ
ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИКОЗНАВСТВА
- Сокол А. В. Исполнительские ремарки и тематизм в “Прелюдиях и фугах” для фортепиано Д.Д. Шостаковича 8
- Кияновська Л. О. Про етико-психологічні засади музикознавчого дослідження і дискусії 24
- Чепалов О. “Ішргоуікаїіоп ІесЬпоІо^іез” У. Форсайта - нове слово у системах опанування та запису сучасного танцю 37
- Завгородня Г. Ф. Семантичний простір сучасного поліфонічного мислення 46
- Калимулина Т. А. Новые свойства стиля в композиторском творчестве второй половины XX столетия (на примере творчества К. Пендерецкого) 56
- Коробецька С. Ю. Оркестрова драматургія як стильове явище (теоретичний аспект) 66
- Полякова Н. І. Деякі принципи втілення інтонації мовлення у вокальній мелодиці 76
- Лю Сі Мей. Символізм художнього мислення сходу у формуванні філософії мистецтва та музично-художньої практики XX століття 87
- Поляковська С. І. Феномен гри у сучасній композиторській творчості 99
- Ионов В. И. Культуроведческие тенденции современного музыкознания: дискурсивный аспект 109
- У Цзин Ин. Культурологические и философско-эстетические предпосылки связи трагедии и трагического с феноменом оперы 118
- Опилат Е. В. Проблема личности в поздних произведениях Гии Канчели в контексте ситуации постмодерна 130
- Изуграфова Н. Слою як фактор жанрового генезису опери 140
- Андриянова О. В. Салонность как средство коммуникации 148
ІСТОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ
- Сакало Е. В. Донжуановские рефлексии образа Бертрама в опере Дж. Мейербера “Роберт-дьявол” 158
- Сердюк О. В. Музично-сценічні концепції тетралогії Р. Вагнера “Перстень Нібелунта” в контексті утвердження постмодерністського дискурсу в театральній практиці постсучасності 168
- Осипова В. О. Вплив духовних жанрів на становлення оперного мистецтва 177
- Лю Пін Чан. Пекінська опера в контексті європейської музичної стилістики нового часу 187
- Бордонюк В. І. Символіка фортепіанних етюдів К. Дебюсі 195
- Забирченко В. А. Новые аспекты «литературности» в творчестве композиторов-романтиков 203
- Соломонова О. Б. «Сатирикон» Д. Шостаковича (некоторые аспекты пародийной драматургии в вокальных циклах «Сатиры», «Пять романсов на слова из журнала «Крокодил» и «Четыре стихотворения капитана Лебядкина») 214
- Кучма Е. П. Проблема «открытости» стиля Шостаковича на примере первого фортепианного концерта 226
- Довгаленко Н. С. Серійні структури в українській музиці 60-х років (на матеріалі фортепіанних творів В. Сильвестрова) 237
- Макаренко О. П. Етномузичні традиції півдня України в ретроспекції та сьогоденні 245
- Караульна О. М. Розвиток національної музичної культури наприкінці XIX - початку XX століття на Миколаївщин 259
- Миронов В. Ф. Видатний представник культури Одеси XX ст. В. Малішевський як виразник пасіонарності синтаксичного типу 271
- Іванов О. В. Переспіви древніх мелодій 280
- Каплун Т. М. Проблема первоисточника в истории греческого роспева (на материале русских нарративных и певческих рукописей II половины ХУИ-ХУІП веков) 284
- Муравська О. В. “МизікаїізсЬе ехеяиіеп” Г. Шютца та традиції німецької лютеранської траурної музики 297
- Осадная С. В. Осмогласный цикл степенных антифонов в творчестве С. Д. Орфеева 305
- Шустов С. Л. Забытые страницы истории отечественной прото-электронной музыки: Владимир Давидович Баранов-Россинэ и его «Оптофонический клавир» 316
ПРОБЛЕМИ МУЗИЧНОГО ВИКОНАВСТВА І СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІКИ
- Бутенко Л. М. О внутреннем видении художественных образов (вопросы технологии художественного мышления) 328
- Заболотная Н. Г. О новых подходах к исполнению - интерпретации духовных кантат И.С.Баха 341
- Шатова І. О. Репертуарні основи Одеської хорової школи: традиція і сучасність 349
- Довгань Л. М. Феномен шевченківської лірики в творчості М. Лисенка 362
- Стаховская Е. В. Особенности техники камерного пения при исполнении романса «Гадкий утенок» С. Прокофьева 371
- Горелік Л. М. Модернізм «Трьох пісень на вірші Е. Ситуелл» У. Уолтона в контексті антитрадиціоналістичних установлень мистецтва XX ст 378
- Захарчук Т. Г. Темп и его претворения в интерпретациях оперных партий Дж.Пуччини 388
- Присталов I. К. Про специфіку української оперної школи (на прикладі виконавсько-педагогічної діяльності О. Мишуги) 401
- Харандюк Н. Т. До питання типології діалогів у камерно-вокальній музиці (на прикладі романсів С.Рахманінова) 412
- Калмыков С. Т. Баянні регістри в системі оркестрових груп однотембрального оркестру 421
- Олійник О. Л. Філософсько-міфологічні засновки риторики творчості домриста 432
- Скибинская О. И. Квинтет духовых инструментов как форма исполнительской деятельности 440
- Громченко В. В. Кларнет як концертний інструмент в музичній культурі Європи XVIII століття 449
- Мартинюк О. В. Про публіцистичність фортепіанного виконавства 456
- Кузикова В. Н. В. Бибик. 34 прелюдии и фуги (заметки педагога) 466
- Семенова А. В. О проблемах специфики формирования современного артиста музыкального театра 474
- Гомельская Ю. А. Специфика программы “Степень мастера музыки в композиции” в высших музыкальных учебных заведениях Великобритании 480
- Інформація про авторів 491
- До уваги авторів 494
Музичне мистецтво і культура