Видання
Музичне мистецтво і культура. Випуск 19
Головний редактор: О.В. Сокол
Заступник головного редактора: О.І. Самойленко
О.М. Маркова, С.В. Шип, Г.О. Нагорна, С.В. Осадча, А.О. Стьопін, С.В. Тишко
Рецензенти: М.А. Давидов, Н.Є. Гребенюк
Видавництво: Одеса: Астропринт, 2014
Тираж: 100 прим.
К-сть cторінок: 525
Дев’ятнадцятий випуск наукового вісника «Музичне мистецтво і культура» присвячено висвітленню актуальних історичних, теоретичних та загально-гуманітарних проблем музикознавства, питань музичної культурології та естетики, сучасних концепцій музичної освіти, теоретичних засад та методичних принципів підготовки музикантів-виконавців. Збірник містить статті українських науковців, що представляють різні регіональні музикознавчі та музично-культурологічні школи.
Дане видання призначене для фахівців мистецтвознавчої галузі, викладачів та студентів вищих навчальних закладів музичного мистецтва і культури.
- Під головного редактора 7
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ
- Хай М. Супровідний інструментарій кобзарсько-лірницької традиції 9
- Зінків І. До походження та семантики терміну «гусла» 22
- Zinkiv І. То the Origin and Semantics of the Term «Husly» 33
- Муравская О. «Фауст» Ш. Гуно в русле жанрово-стилевой и мифопоэтической специфики французской лирической оперы 43
- Iоное В. І. Ціннісно-смисловий зміст сучасної української музичної історіографії: діалогічний підхід 53
- Поляковская С. От замысла к воплощению: комментарий композитора (по материалам интервью с Александром Красотовым) 62
- Скорик А. Дискурс мас-медіа в системі сучасних досліджень культурологічного характеру 71
- Яковлев О. Транснаціональні гуманітарні проекти в синергії культурного простору України 82
- Кучма О. Особливості стилеутворення у творчості Р. Щедріна 90
- Вороновська О. Танцювальна культура Відродження 101
- Шпак Г Духовно-смысловые и жанрово-стилевые аспекты оратории Ф. Листа "Христос« 113
- Лобода Л. Еволюція традицій професійної вокальної постанови у XVIІ столітті (на прикладі діяльності Беніньє де Басії) 124
- Перепелица А. «Диптих» Мирослава Скорика: жанровые особенности 133
- Походзей П. Школа оперної режисури Олександра Колодуба 141 Татарникова А. «Волшебный стрелок» К. М. Вебера в контексте стилевых исканий немецкого музыкального театра первой половины XIX века 151
- Семкович В. Форми та формули в хоровій музиці Л. Дичко (на прикладі двох кантат a capella «Пори року» та "Карпатської кантати«) 162
- Мищук В. Семантика образа Дон Кихота в оперном творчестве Ж. Массне 171
- Цзоу Вей. Классические тенденции развития стиля оркестровой музыки и творчество Й. Гайдна 181
ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИКОЗНАВСТВА
- Завгородняя Г. Полифонические закономерности в аспекте эволюции музыкального мышления 191
- Осадчая С. Триада эстетического — этического — фидеистического как основополагающий принцип музыкальной культуры 202
- Черноіваненко А. Поняття «абсолютна музика» у розвитку музичного інструменталізму 212
- Chernoivanenko A. The Concept of «Absolute Music» in the Development of Musical Instrumentalism 224
- Повзун Л. Соціокультурна амбівалентність камерності в інструментально-ансамблевих жанрах 235
- Povzun L. Social and Cultural Ambivalence of Chamber Music in Instrumental and Ensemble Genres 245
- Бондар Є. Нова сакральна музика: художньо-стильовий синтез традицій та новацій (латиномовний аспект) 254
- Грибиненко Ю. Феномен гипертекста как форма и способ функционирования музыкального сознания 265
- Майденберг-Тодорова К. Эстетическая значимость композиторского замысла в алеаторно-сонористической композиции Д. Курляндского «беспроводные технологии» 275
- Каплун Т. Преподобная Евфросиния Полоцкая в древнерусской певческой и житийной традиции 284
- Регрут В. Структурно-семантические особенности оперного текста 296
- Ілечко М. Теоретичні передумови вивчення феномена сюїтності у музиці 306
- Перепелица М. Принцип театральности и формы его применения в музыке 315
- Носуля А. Особливості втілення художнього та музично-драматургічного змісту у камерній опері 324
- Година И. Общегуманитарные предпосылки исследования авторского стиля в музыке 331
- Кучуривский Ю. О жанровом синтезе «Мессы мира» К. Дженкинса 342
- Мазуренко А. Переінтонування як феномен дослідницької інтерпретації музичного фольклорного тексту: до питання вільного звуковисотного строю 350
- Чжи Инь. Речитатив как фактор жанрово-стилевой эволюции оперного творчества 358
- Айси. «Новое фортепиано» С. Прокофьева: исполнительский и композиторский аспекты 367
- Цзян Маньни. Признаки цикличности сюиты «Образы» для фортепиано Клода Дебюсси 374
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ВИКОНАВСТВА
- Ергиев И. К проблеме типологизации артистических исполнительских стилей 383
- Оганезова-Григоренко О. Социокультурные аспекты формирования профессионализма артиста мюзикла 395
- Чеботаренко О. Звук как смысловое энергетическое поле (на примере пьес из цикла «Музыкальные посвящения» Б. М. Фильц): исполнительский аспект 405
- Дубровская Г. «Божественные тайны не думай разгадать...». К вопросу о теме «Возвращения» в прелюдии С. В. Рахманинова си минор ор. 32 № 10 411
- Казначеева Т. Эволюция методов фиксации танцевальных движений 422
- Шевченко Т. Темпоральные аспекты интерпретации сказочной образности в фортепианной музыке Н. Метнера 433
- Хмель Н. Особливості перекладення партії арфи для бандури (на прикладі «Концерту для органу (або арфи) та струнного оркестру В-сІиг» Ґ. Ф. Генделя) 444
- Савенко С. Генезис конкурсно-фестивального движения: формирование традиционных моделей 452
- Хиль Е. Первый фортепианный концерт С. Прокофьева как предмет стилевой множественности исполнительских интерпретаций 462
- Швець К. Скрипкове виконавське мистецтво як важлива складова сучасної масової культури 471
- Чжан Кай. Репертуарность как критерий современной оперной практики 481
- Хуан Цзя Этапы и факторы исторического развития концертмейстерского искусства в европейской камерной вокально-клавирной музыке 490
- Ван Пен. Синтетическая природа оперного образа в операх В. Моцарта 501
- Юй Ле. Восьмая соната А. Скрябина в ряду последних сочинений композитора в названном жанре 510
- Інформація про авторів 520
- До уваги авторів 524
Музичне мистецтво і культура
До уваги читачів пропонується дев’ятнадцятий випуск наукового вісника Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової «Музичне мистецтво і культура».
У його змісті віддзеркалені провідні напрями розвитку вітчизняної музикознавчої науки у їх єдності з інтеграційними тенденціями світової гуманітарної думки. Центральні позиції сучасного музикознавства, як це засвідчує тематика та проблемна орієнтація наукових статей, що увійшли до запропонованої збірки, пов’язані і актуалізацією історичного способу пізнання, історіологічних настанов культурної свідомості; з підсиленням інтересу до методології мистецтвознавчої науки як до засобу збереження її цілісності та дискурсивної доцільності; з укрупненням індивідуально-особистісного підходу до мистецьких та мистецтвознавчих реалій, з виокремленням долі творчої особистості як необхідної складової культуротворчого процесу.
Матеріал збірки підтверджує, як сталу позицію редакційної колегії, поєднання у межах одного розділу напрацювань визнаних українських музикознавців та пошукувачів наукового ступеня, котре дозволяє відкривати певну естафету методичних настанов, творчих думок у галузі вітчизняної музичної науки.
У цілому, матеріал збірки традиційно упорядкований за трьома головними тематичними напрямами, що утворюють три структурних розділи наукового вісника:
- історія та теорія музичного мистецтва і культури;
- загальнотеоретичні аспекти музикознавства;
- проблеми сучасної музичної педагогіки та виконавства.
У першому розділі містяться статті, пов’язані з проблемами жанрово-стильового розвитку музичного мистецтва, музичної естетики та семіології, стильового та комунікативно-інформаційного розвитку мистецтва (О. Вороновська, І. Зінків, В. Іонов, О. Кучма, Л. Лобода, В. Мищук, О. Муравська, О. Перепелиця, П. Походзей, В. Семкович, А. Татарнікова, А. Скорик, М. Хай, Цзоу Вей, Г. Шпак, О. Яковлев).
Другий розділ присвячений вивченню закономірностей естетичного впливу музичного мистецтва та музичного мислення, виявленню смислової парадигматики музичної культури, з’ясуванню питань термінології та поняттєво-методичного кола музикознавчого та культурологічного аналізу (Є. Бондар, І. Годіна, Ю. Грібінєнко, Г. За- вгородня, М. Іллечко, Т. Каплун, Ю. Кучурівський, А. Мазуренко, К. Майденберг-Тодорова, О. Осадча, С. Перепелиця, С. Поляковська, Л. Повзун, В. Регрут, Чжи Інь, А. Черноіваненко, Цзян Маньні).
Третій розділ збірки формують статті, пов’язані з питаннями виконавського стилю та виконавської стилістики, зумовлені явищами жанрового змісту та проблемами семіології музично-виконавської творчості (Ван Пен, Г. Дубровська, І. Єргієв, Т. Казначеева, О. Оганезова-Григоренко, С. Савенко, О. Хіль, Н. Хмель, Хуан Цзя, О. Чеботаренко, Чжан Кай, Т. Шевченко, К. Швець, Юй Лє).
Предметний зміст статей, що увійшли до даного випуску наукового вісника «Музичне мистецтво і культура», підтверджує думку про важливість інтеграції науково-предметних інтересів музикознавців- дослідників та музикантів-практиків.
Матеріали статей дозволяють формувати уявлення про шляхи оновлення понятійно-термінологічного апарату музикознавства та створення нових дослідних концепцій, визначати пріоритетні напрями науково-творчих пошуків, провідні риси композиторської, виконавської, музично-педагогічної творчості.
Запрошуючи авторів до подальшого співробітництва, редколегія наголошує на необхідності зосередження уваги авторів до вимог щодо оформлення статей. Правила оформлення статей містяться наприкінці збірки у розділі «До уваги авторів». Дотримання приведених у цьому розділі правил сприятиме оперативності випуску наукового вісника.
Головний редактор — доктор мистецтвознавства, професор,
академік АНВО України, член-кореспондент Національної
академії мистецтв України, заслужений діяч мистецтв України,
ректор ОНМА імені А. В. Нежданової,
завідувач кафедри теорії музики та композиції
О. В. Сокол