Видання
Музичне мистецтво і культура. Випуск 17
Головний редактор: О.В. Сокол
Заступник головного редактора: О.І. Самойленко
О.М. Маркова, С.В. Шип, Г.О. Нагорна, С.В. Осадча, А.О. Стьопін, С.В. Тишко
Рецензенти: М.А. Давидов, Н.Є. Гребенюк
Видавництво: Одеса: Астропринт, 2013
Тираж: 100 прим.
К-сть cторінок: 454
Сімнадцятий випуск наукового вісника «Музичне мистецтво і культура» присвячений висвітленню актуальних історичних, теоретичних та загально-гуманітарних проблем музикознавства, питань музичної культурології та естетики, сучасних концепцій музичної освіти, теоретичних засад та методичних принципів підготовки музикантів-виконавців. Збірник містить статті українських та зарубіжних музикознавців. Дане видання призначене для науковців мистецтвознавчої галузі, викладачів та студентів вищих навчальних закладів музичного мистецтва і культури.
- Від головного редактора 6
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ
- Іванов О. Історія виникнення «Проекту» Д. С. Бортнянського та наукові дискусії щодо його авторства 9
- Туліс В. Духовні скарби українського співу в дослідженнях В. Ф. Іванова 18
- Яропуд З. Першовитоки науково-педагогічного шляху науковця 26
- Петренко О. Інтерпретації сакральної символіки в літургійних співах української традиції XVII-XVІІІ ст. 33
- Таганов О. Рингтонная культура и современный музыкальный генезис 42
- Муравская О. Мистериально-житийные аспекты «Святого Франциска Ассизского» О. Мессиана в контексте французской оперно-ораториальной традиции 52
- Нивельт О. О художественном смысле оперы М. Мусоргского «Хованщина» 62
- Сергеева О. Пятая симфония Б. Лятошинского: актуализация феномена эпического повествования 76
- Шпак Г. «Гранская» месса Ф. Листа в контексте венгерской национально-религиозной идеи 88
- Каплун Т. Греческий роспев как феномен русской певческой культуры второй половины XVII века (музыкально-стилистические аспекты) 99
- Рыжова О. Символістські стильові фактори художньої творчості і музики України кінця XIX - початку XX століть 109
- Бородавкин С. Оперный оркестр Г. Ф. Генделя (на примере оперы «Альмира») 119
- Регрут В. Принципы ансамблевости в хоровых и ансамблевых сценах в операх В.-А. Моцарта 129
- Чехунина А. Баховские знаки в творчестве немецких композиторов XIX века 138
- Нейчева Л. Стилевые тенденции хорового творчества болгарских композиторов XX - начала XXI веков 147
- Полячок Д. Вокальний цикл «Пісні шаленого муедзина» як зразок орієнталізму у творчості Кароля Шимановського 158
- Ткаченко Є. Духовні твори Ф. Мендельсона (до питання жанрового визначення) 167
- ІІиж’янова Н. Порфирій Демуцький - основоположник професіоналізації в галузі аматорського хорового руху в Україні 177
- Ду Чжоу. Традиционные и инновационные аспекты изучения камерно-вокального цикла: к вопросу о своеобразии камерно-вокального стиля Ф. Шуберта 186
- Хуан Цзечуань. Символическая программность в творчестве А. Скрябина 195
ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИКОЗНАВСТВА
- Самойленко А. Понятийные инновации отечественного музыковедения: обобщение дискурсивного опыта 206
- Давыдов Н. Ритмодинамика исполнительского интонирования на баяне (аккордеоне) 215
- Осадчая С. Актуальные направления развития системного подхода в изучении православной певческой традиции 231
- Черноіваненко А. Кантиленні засади музичного інструменталізму 241
- Оганезова-Григоренко О. Ритм как аспект художественного воздействия в жанре мюзикла 251
- Бондар Є. Музичний звук. Досвід синтезування чи «сьогоднішнє завтра»? 261
- РужинскаяД. Пути проявления постмодернизма в оперных постановках 271
- Казначеева Т. Синкретизм архаической танцевальной культуры 280
- Ган Сяосюэ. Теоретическая конвергенция музыковедческого и исполнительского подходов к анализу музыкального содержания 289
- Полканов А. До проблеми предметних пошуків сучасного українського музикознавства 298
- Чжи Инь. Оперная концепция как единство словесной и музыкальной интерпретации художественной идеи 308
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ВИКОНАВСТВА
- Рощенко-Аверьянова Е. Универсализм творческой личности виолончелиста Г. Б. Аверьянова 317
- Бутенко Л. Стилевые особенности вокально-хорового исполнительства музыки В. А. Моцарта 328
- Чеботаренко О. С. В. Рахманинов. Соната ор. 28 № 1: к проблеме исполнительского понимания 340
- Андросова Д. Клавирный универсализм в пианистическом искусстве и в обучении игре на фортепиано в музыкальном вузе 347
- Серенко С. Рахиль Исааковна Ойгензихт: у истоков одесской концертмейстерской школы 360
- Селезнева Н. Хоровое творчество одесских композиторов: аспекты исследования 371
- Матвіїв Г. Сучасна бандура в музиці «третього пласта» 379
- Навоева И. Эстетические основы практики певческих популярных вокальных ансамблей Украины (на примере ансамбля «Голос» Житомирского музыкального училища) 390
- Сапсович А. Исполнительский стиль фортепианных сочинений С. Слонимского 400
- Засць В. Технологічні формули фахового мислення музиканта-виконавця 408
- Макаренко О. Музично-інструментальне виконавство у фольклорному просторі Півдня України 418
- Лу Гелин. Творчески-исполнительские аспекты явления «смысловой полифонии» в музыке 429
- Цао Шифунь. Клавирное моцартианство в творчестве композиторов XIX и XX веков 438
- Інформація про авторів 447
- До уваги авторів 451
Музичне мистецтво і культура
До уваги читачів пропонується сімнадцятий випуск наукового вісника Одеської національної музичної академії імені А. В. Неждано- вої «Музичне мистецтво і культура».
У його змісті віддзеркалені провідні напрями розвитку вітчизняної музикознавчої науки у їх єдності з інтеграційними тенденціями світової гуманітарної думки. Центральні позиції сучасного музикознавства, як це засвідчує тематика та проблемна орієнтація наукових статей, що увійшли до запропонованої збірки, пов’язані з актуалізацією історичного способу пізнання, історіологічних настанов культурної свідомості; з підсиленням інтересу до методології мистецтвознавчої науки як до засобу збереження цілісності й дискурсивної доцільності музикознавства; з укрупненням індивідуально-особистісного підходу до мистецьких та мистецтвознавчих реалій, з виокремленням долі творчої особистості як необхідної складової культуротворчого процесу.
Матеріал збірки підтверджує, як сталу позицію редакційної колегії, поєднання у межах одного розділу напрацювань визнаних українських музикознавців та пошукувачів наукового ступеня, котре дозволяє відкривати певну естафету методичних настанов, творчих думок у галузі вітчизняної музичної науки.
У цілому матеріал збірки традиційно упорядкований за трьома головними тематичними напрямами, що утворюють три структурних розділи наукового вісника:
- історія та теорія музичного мистецтва і культури;
- загальнотеоретичні аспекти музикознавства;
- проблеми сучасної музичної педагогіки та виконавства.
У першому розділі збірки, насамперед, представлені статті, присвячені пам’яті видатного українського музикознавця — історика- медієвіста, водночас інноваційно мислячого теоретика широкого гуманітарного профілю — Володимира Федоровича Іванова (статті О. Іванова, В. Туліса, 3. Яропуда, О. Петренко, О. Таганова).
У даному розділі превалюють статті, що суттєво відновлюють пошили на найбільш значущі композиторські, музично-творчі персонали західноєвропейської та вітчизняної історії музики, такі як Й. Бах, Г. Гендель, В. Моцарт, Ф. Шуберт, Ф. Мендельсон, Ф. Лист, К, Шимановський, О. Месіан, М, Мусоргський, О. Скрябін, Б. Лятошинський, П. Демуцький (О. Муравської, О. Нівельт, О. Сергієвої, Г. Шпак, С. Бородавкіна, В. Регрута, А. Чехуніної, Д. Полячка, Є. Ткаченко, Н. Пиж’янової, Ду Чжоу, Хуан Цзечуаня).
До явища первинних витоків національно-стильової традиції звернені статті, у яких висвітлюються стильові та стилістичні риси традиційного хорового співу (Т. Каплун, Л. Нейчевої).
Другий розділ наукової збірки поєднує статті, присвячені фундаментальним методологічним проблемам сьогоденного музикознавства; серед останніх зазначаються, по-перше, проблема теоретичного забезпечення виконавських та освітніх напрямів музикознавства (у статтях М. Давидова, А. Новак, А. Черноіваненко, Є. Бондар, Гао Сюєсює), по-друге, проблема категоріального оновлення та поглиблення музикознавчого дискурсу (у статтях О. Самойленко, С. Осадчої, О. Оганезової-Григоренко, Т. Казначеєвої).
Самостійною методичною інтенцією вирізняються питання про концепційні засади оперної творчості (у статтях Д. Ружинської та Чжи Інь).
Найбільш різноманітним за тематикою постає третій розділ збірки. Його зміст формують статті, по-перше, присвячені видатним творчо- виконавським особистостям (О. Рощенко-Авер’янової, С. Серенко), по-друге, пов’язані з питаннями виконавського стилю та виконавської стилістики (Л. Бутенка, Н, Селезньової, І. Навоєвої, Г. Матвіїва, О. Сапсович, Цао Шифунь), по-третє, зумовлені явищами жанрового змісту та семіології музично-виконавської творчості (О. Чеботаренко, Д. Андросової, В. Заєць, Лу Геліна).
Предметний зміст статей, що увійшли до даного випуску наукового вісника «Музичне мистецтво і культура», підтверджує думку про важливість інтеграції науково-предметних інтересів музикознавців- дослідників та музикантів-практиків.
Матеріал статей дозволяє формувати уявлення про шляхи оновлення понятійно-термінологічного апарату музикознавства та створення нових дослідних концепцій, визначати пріоритетні напрями науково-творчих пошуків, провідні риси композиторської, виконавської, музично-педагогічної творчості.
Запрошуючи авторів до подальшого співробітництва, редколегія наголошує на необхідності уваги авторів до вимог щодо оформлення статей. Правила оформлення статей містяться наприкінці збірки у розділі «До уваги авторів». Дотримання приведених у цьому розділі правил сприятиме оперативності випуску наукового вісника.
О. В. Сокол,
головний редактор,
доктор мистецтвознавства,
професор, академік АНВО України,
член-кореспондент Національної академії мистецтв України,
заслужений діяч мистецтв України,
ректор ОНМА імені А. В. Нежданової,
завідувач кафедри теорії музики та композиції