Видання
Музичне мистецтво і культура. Випуск 15
Редакційна колегія:
О. В. Сокол - головний редактор
О. І. Самойленко - заступник головного редактора
О. М. Маркова, С. В. Шип, Г. О. Нагорна, А. О. Стьопін, С. В. Тишко
Рецензенти: М. А. Давидов, Н. Є. Гребенюк
Видавництво: Одеса: Астропринт, 2012
Тираж: 100 прим.
К-сть cторінок: 464
П’ятнадцятий випуск наукового вісника «Музичне мистецтво і культура» присвячений висвітленню актуальних культурологічних, філософських та етико-естетичних проблем музикознавства, питань історії та теорії музичного мистецтва і культури, сучасних поглядів на музичну освіту і педагогіку, теоретичних засад та методичних принципів підготовки музичних виконавців. Збірник містить статті музикознавців з різних міст та регіонів України, з близького та далекого зарубіжжя. Дане видання призначене для науковців мистецтвознавчої галузі, викладачів та студентів вищих навчальних закладів музичного мистецтва і культури.
ЗМІСТ
- Від головного редактора 6
ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИКОЗНАВСТВА
- Рощенко Е. Міфологема пошуків раю у національному оперному міфі Лисенка — Старицького «Тарас Бульба» 8
- Котляревська О. Проблеми визначення поняття «смисл» у контексті музичного твору 24
- Северинова М. Архетип Тиші: запитання сучасності чи відповідь вічності?! 35
- Опанасюк О. До визначення інтенціонально-конотативних смислів 45
- Ергиев И. Психомоторика исполнителя-инструменталиста как психофизиологический фактор артистизма 58
- Черноиваненко А. Музыкально-инструментальное искусство как культурный феномен 70
- Кривошей И. Русский романс: библейский мотив «Бог - Художник мира» 79
- Кучма О. Традиція та новаторство як діалогічний аспект жанрово-стильового формування в сучасній музиці 88
- Лю Бинцян. Гимны тайпинов в современном композиторском творчестве 97
- Лисовая О. Авторское понимание музыкального символа в камерно-вокальном творчестве О. Мессиана 109
- Лобода Л. Радиостанция «Гармония мира» как музыкальный феномен одесского радиоэфира 118
- Сунь Пейань. Актуальные аспекты категории стиля: от музыковедческой трактовки к исполнительской концепции 127
- Мурза С. К вопросу о художественно-функциональном взаимодействии рук дирижера 137
- Чжан Кай. Дискурсивные предпосылки изучения современного музыкального театра 146
- Нефедов С. Діалог як культурологічний фактор розвитку виконавської школи 155
- Хуан Цзечуань. Теоретические предпосылки изучения сонатности как принципа музыкальной композиции 164
- Чжен Цзинь. О двойственности и единстве содержания оперного произведения 174
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ
- Осадчая С. Великопостная певческая традиция: от служебной предназначенности к художественному воплощению 183
- Довгаленко Н. До проблеми композиційної організації в музиці А. Караманова (Симфонія № 6 «Аз Ісус») 193
- Бєлік-Золотарьова Н. Хорова драматургія опери К. Данькевича «Богдан Хмельницький»: аналіз post factum 202
- Бородавкин С. Роль, значение и стилевые особенности оперного оркестра В. А. Моцарта 213
- Муравская О. Бидермайеровские аспекты творчества Н. В. Лысенко 223
- Каплун Т. Ленинградско-Петербургская медиевистическая музыкальная школа 232
- Лукашенко Н. О фортепианном цикле «Легенды» В. П. Задерацкого 242
- Варакута М. О фольклорных истоках жанра хоровой миниатюры в современной украинской музыке (на примере минитриптиха «Співаночки» В. Зубицкого) 254
- Бытко О. Театральные аспекты инструментальной музыки (на примере фортепианной сонаты Ф. Листа си-минор) 265
- Ефремова И. Бал екатерининской поры на оперной сцене 274
- Лоснова Д. «Лемківське весілля» Миколи Філоретовича Колесси як зразок фольклоризму в композиторській творчості 283
- Свірідова С. Олександр Зноско-Боровський: риси творчого портрету 289
- Сікорська А. Сімейні музичні традиції на Чернігівщині першої половини XIX століття (брати Лизогуби) 301
- Сушанова В. «Книга квартетов» Бориса Йоффе 309
- Чуприна Н. Стилевые аспекты фортепианных произведений Дж. Россини в свете эстетики бидермайера 319
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ВИКОНАВСТВА
- Кулиняк М. Етапи становлення творчо-естетичного світогляду Олега Криси 329
- Бондарь Е. Современное хоровое исполнительство: новый синкретизм или синтез искусств? 339
- Дубровская Г. О влиянии музыкальной драматургии на создание исполнительской концепции фортепианной сонаты (на примере Восьмой сонаты С. Прокофьева) 349
- Повзун Л. Ансамблевий інструменталізм як сумарна якість колективної творчості 358
- Канторович Ю. Особенности исполнения «Дон Жуана» Моцарта в осознании через мастерство пианиста-концертмейстера 367
- Лысюк С. Интонационно-стилевая атрибутивность музыки 375
- Олійник Д. Ксилофонове виконавство в Європі у дзеркалі іноземних періодичних видань XIX ст 384
- Леонтьева Н. Импрессионистский язык этюдного опуса К. Дебюсси (на примере Этюда № 2 «Для терций») 395
- Перепелица А. Исполнительская стилистика фортепианных произведений для детей К. С. Цепколенко 405
- Ли Фанюань. Музыкально-эстетические взгляды Ф. Листа (Лист и «Божественная комедия» Данте) 414
- Сапсович А. Проблемы фразировки и артикуляции в фортепианном цикле С. Слонимского 24 прелюдии и фуги ... .421
- Савенко С. Особенности национального конкурсно-фестивального хорового движения рубежа XX — XXI веков 430
- Ян Веньян. Композиционные черты фортепианного цикла в творчестве М. Равеля: исполнительский аспект 439
- Казначеева Т. Орхезография как система письменной знаковой фиксации танца: к постановке проблемы 448
- Інформація про авторів 457
- До уваги авторів 461
ВІД ГОЛОВНОГО РЕДАКТОРА
До уваги читачів пропонується п’ятнадцятий випуск Наукового вісника Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової.
Зміст пропонованого збірника утворюють статті провідних музикознавців та музикантів-виконавців України, аспірантів й здобувачів наукового ступеня кандидата та доктора мистецтвознавства, які представляють вітчизняну та зарубіжну сучасну науково-дослідну думку. Матеріали збірника віддзеркалюють коло провідних тем вітчизняної гуманітарної науки, що сьогодні набуває широкого міжнародного резонансу, відкриває шляхи до вирішення джерелознавчих, історіологічних, поняттєво-методичних питань сучасного українського музикознавства. Напрями наукових досліджень, представлені у формі наукових статей, дозволяють упорядковувати матеріали збірника за трьома головними тематичними розділами:
- загальнотеоретичні аспекти музикознавства;
- історія та теорія музичного мистецтва і культури;
- проблеми сучасної музичної педагогіки та виконавства.
Предметна визначеність дослідних інтересів авторів статей обумовлює найбільшу актуальність таких проблемних прямувань:
- вивчення архетипових смислових та символічних засад музичного мистецтва (у статтях О. Г. Рощенко, О. І. Котляревської, М. Ю. Северинової, О. П. Опанасюка, О. Г. Лісової, С. В. Осадчої, М. А. Куліняка);
- висвітлення жанрово-стильових та драматургічних аспектів музичної творчості (у статтях О. П. Кучми, Лю Бінцяна, Сунь Пейаня, Хуан Цзечуаня, Чжен Цзинь, Н. С. Довгаленко, Н. А. Белік-Золотарьової, О. В. Муравської, М. І. Варакути, Н. М. Чупріної, Г. М. Дубровської, О. С. Битко, Ян Веньян);
- розвиток монографічного підходу до композиторської творчості та виокремлення її особистісного аспекту (у статтях Н. О. Лукашенко, Д. В. Лоснової, С. О. Бородавкіна, С. В. Свірідової, Н. Леонтьєвої, В. Сушанової, О. О. Перепелиці, Лі Фанюань);
- визначення сучасних поглядів на музично-виконавську творчість та виконавсько-прагматичний зміст музичного мистецтва (у статтях А. Д. Черноіваненко, С. А. Мурзи, Чжан Кая, С. Ю. Нефедова, А. В. Сікорської, Є. М. Бондарь, О. А. Сапсович, Л. І. Повзун, Ю. Л. Кантарович, С. Р. Лисюк, Д. Б. Олійника);
- поглиблення культурологічних та психологічних мотивів музикознавчого дослідження (у статтях І. Д. Єргієва, Л. М. Лободи, I. В. Єфремової, С. М. Савенка, Т. О. Казначеєвої).
Предметний зміст статей, що увійшли до Наукового вісника, підтверджує думку про актуальність та теоретичну широту наукових поглядів українських музикознавців, про інтердисциплінарні тенденції музикознавчої науки, що віддзеркалюють інноваційні сторони сучасного гуманітарного знання. Таким чином, представлені у збірнику матеріали статей дозволяють формувати уявлення про шляхи оновлення понятійно-термінологічного апарату музикознавства та створення нових дослідних концепцій, визначати пріоритетні напрями науково-творчих пошуків, провідні риси композиторської, виконавської, музично-педагогічної творчості.
Запрошуючи авторів до подальшого співробітництва, редколегія наголошує на необхідності уваги авторів до вимог щодо оформлення статей. Правила оформлення статей містяться наприкінці збірника у розділі «До уваги авторів». Дотримання наведених у цьому розділі правил сприятиме оперативності випуску Наукового вісника.
О. В. Сокол,
головний редактор,
доктор мистецтвознавства,
професор, академік АНВШ України,
член-кореспондент Академії мистецтв України,
заслужений діяч мистецтв України,
ректор ОНМА імені А. В. Нежданової,
завідувач кафедри теорії музики та композиції