Видання
Музичне мистецтво і культура. Випуск 16
Головний редактор: О.В. Сокол
Заступник головного редактора: О.І. Самойленко
О.М. Маркова, С.В. Шип, Г.О. Нагорна, С.В. Осадча, А.О. Стьопін, С.В. Тишко
Рецензенти: М.А. Давидов, Н.Є. Гребенюк
Видавництво: Одеса: Астропринт, 2012
Тираж: 100 прим.
К-сть cторінок: 472
Шістнадцятий випуск наукового вісника «Музичне мистецтво і культура» присвячений висвітленню актуальних культурологічних, філософських та етико-естетичних проблем музикознавства, питань історії та теорії музичного мистецтва і культури, сучасних поглядів на музичну освіту і педагогіку, теоретичних засад та методичних принципів підготовки музичних виконавців. Збірник містить статті музикознавців з різних міст та регіонів України, з близького та далекого зарубіжжя. Дане видання призначене для науковців мистецтвознавчої галузі, викладачів та студентів вищих навчальних закладів музичного мистецтва і культури.
- Під головного редактора 6
ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИКОЗНАВСТВА
- Сокол О. До визначення поняття «музика» 8
- Демска-Трембач М. Зстетические идеи и увлечения Людомира Михала Роговского: на распутье дорог европейской культури 19
- Соловьяненко А. Теоретичні особливості функціонування оперної режисури в Україні XX століття як складової художніх процесів 27
- Самойленко А. Личностное время как критерий понимания музикально-исторического процесса 34
- Маркова Е. Информационньй континуум трудов Д. Гойови и смысловые доминанты отечественного музыкознания 44
- Осадчая С. Семантика богослужений Страстной седмицы в «Страстях по Матфею» еп. Илариона (Алфеева) 52
- Ергиев И. Артистизм исполнителя-инструменталиста как феномен художественного сознания 61
- Черноиваненко А. Символика музыкального инструментализма: от мифа к современности 72
- Северинова М. Феномен «архетип» и его свойства в современной художественной культуре 83
- Муравская О. «Геновева» Р. Шумана в контексте духовно-стилевых исканий немецкой культури первой половини ХІХ века 95
- Андриянова О. Особенности формирования одесского региона как культурного центра Новороссийского края 103
- Лю Бинцян. Опера «Лянь Шаньбо и Чжу Интай» как культурно-стилевой феномен 110
- Пискач А. Фольклорні вокально-інструментальні колективи як самобутнє мистецьке явище в соціокультурному просторі сучасної України 120
- Регрут В. Драматичне як чинник оперної драматургії у творчості В. Моцарта: до постановки питання 129
- Сергейчук Л. «Страсти по Владиславу Золотареву» Владимира Рунчака: опыт музыковедческой интерпретации 138
- Моторная Т. Тема взгляда в искусстве XX века и ее отражение в творчестве О. Мессиана 150
- Носуля А. Семантика мифа в оперном искусстве первой половины XX века 162
- Година И. Типология сонорного интонирования: в поисках образно-смыслового единства сонорной музыки (на примере творчества В. Рунчака и К. Цепколенко) 171
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ
- Остроухова Н. Место и значение временного театра в истории театральной культуры Одессы: к проблеме хронологии истории Одесского оперного театра 182
- Марик В. Десятая симфония С. Слонимского в контексте авторской поэтики 193
- Лисовая О. Литературные факторы камерно-вокального творчества Р. Шумана 203
- Лукашенко Н. Черты стилевого синтеза в камерно-вокальном творчестве В. П. Задерацкого 213
- Емельяненко М. Интерстилевые свойства симфонического творчества С. Слонимского (на примере анализа 21-й и 27-й симфоний) 223
- Езерская А. Стиль Д. Шостаковича как феномен культуры ХХ столетия 234
- Касьяненко Л. Баллады Ф. Шопена: художественное содержание и музыкальные знаки 243
- Чехунина А. «Баховские знаки» в искусстве романтиков XIX века (на примере творчества Ф. Шуберта и Ф. Мендельсона) 253
- Майденберг-Тодорова К. Поэтика и семантика композиции в творчестве П. Булеза и Дж. Кейджа 262
- Изуграфова Н. Семантика детскости в оперном творчестве Дж. Пуччини .271
- Золотарева Н. Ф. Лист «Reminiscences de Don Juan»: в поисках жанрового имени 281
- Чжен Цзин. Образ Джульетты в опере Ш. Гуно «Ромео и Джульетта»: от литературного замысла к музыкальному образу 292
- Іванова Ю. Особливості структури поеми-кантата М. Скорика «Гамалія» (до проблеми жанрового синтезу) 302
- Лысюк Е. Концерт Галынина № 1 в представительстве эстетики Сопротивления 1940–1960-х гг. 310
- Лю Юйтен. Жанрово-стилевые истоки вокального мелоса С. Рахманинова 320
- Бай Цюань. Исторические и теоретические предпосылки формирования мелодического мышления Д. Пуччини 331
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ВИКОНАВСТВА
- Бутенко Л. «Реквием» Дж. Верди: вопросы практического воплощения (хоровой аспект) 341
- Филатова О. Цикл Б. Бриттена на слова У. X. Одена «Песни кабаре»: от поэтических образов к музыкальной стилистике 356
- Куліева А. Стратегія перехідних тонів у виконанні Б. Р. Гмирі 366
- Власенко І. Проблема культурологізації музично-педагогічної освіти в умовах Болонського процесу 375
- Корнішева Т. Виконавська культура диригента як важлива складова диригентської діяльності 385
- Перепелица А. Стилевые параметры исполнительской формы в фортепианной музыке Б. Бартока 394
- Хорошавина Е. Специфика переложений лютневой музыки для классической гитары в современном репертуаре гитариста 405
- Брыкайло С. О взаимодействии композиторского и исполнительского аспектов в музыкальном творчестве (на примере баянной музыки В. Власова) 415
- Матвіїв Г. Нові камерно-ансамблеві форми XXI століття: бандура і гітара 425
- Немченко Е. Актуальные аспекты теории интонирования в формировании современного исполнителя-вокалиста 433
- Яницький Т. Музичне мислення в системі перекладення-транскрипції музичних творів для бандури 442
- Хуан Цзечуань. Амбивалентность исполнительской семантики Седьмой фортепианной сонаты С. Прокофьева 453
- Інформація про авторів 463
- До уваги авторів 467
Музичне мистецтво і культура
До уваги читачів пропонується шістнадцятий випуск наукового вісника Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової «Музичне мистецтво і культура».
Зміст запропонованої збірки відображує магістральні напрями розвитку музикознавчої думки в Україні, виявляючи позиції науковців з Києва, Харкова, Одеси, Дніпропетровська, Кривого Рогу, Херсона. Переважна більшість статей, опублікованих у даній збірці, свідчить про широкий міждисциплінарний характер сучасних музикознавчих досліджень, про помітне зростання у них питань про смислові основи музичної культури та поєднану з ними семантичну своєрідність музичного мистецтва. Так, підсилена увага до проблеми естетико-семіотичної оцінки музичного феномена виділяє статті музикознавців з Польщі (М. Демска-Трембач, Л. Касьяненко).
Нові погляди на творчість видатних мистецьких особистостей, в контексті еволюційного руху композиторської та виконавської творчості від минулого до сучасності, дозволяють поєднувати у межах одного розділу збірки роботи визнаних вітчизняних музикознавців та здобувачів наукового ступеня, відкриваючи певну естафету методичних настанов, творчих думок у галузі музичної гуманітаристики.
У цілому, матеріал збірки традиційно упорядкований за трьома головними тематичними напрямами, що утворюють три структурних розділи наукового вісника:
- загальнотеоретичні аспекти музикознавства;
- історія та теорія музичного мистецтва і культури;
- проблеми сучасної музичної педагогіки та виконавства.
Предметна визначеність дослідних інтересів авторів статей обумовлює їх скерованість на такі проблемні прямування:
- вивчення художньо-естетичної природи музики як історичного феномена, що має специфічні часо-просторові ознаки (у статтях О. В. Сокола, О. І. Самойленко, О. М. Маркової, М. Ю. Северинової, А. Д. Черноіваненко, Т. Ф. Моторної, А. В. Носулі, А. О. Чехуніної, Бай Цюаня);
- висвітлення жанрових трансформацій та стильових взаємодій у композиторській та виконавській творчості у зв’язку з питаннями поетики та семантики музики (у статтях О. В. Муравської, В. Й. Регрута, І. В. Годіної, О. Г. Лісової, Н. О. Лукашенко, М. С. Ємельяненко, А. С. Єзерської, К. І. Майденберг-Тодорова, Ю. Ю. Іванової, Лю Юйтена);
- розвиток хронологічного та джерелознавчого підходів до вивчення історичного розвитку музичного мистецтва, інституціонапьних форм музичної діяльності (у статтях А. А. Солов’яненка, О. В. Андріянової, А. А. Пискач, Н. В. Остроухової, І. М. Власенко, Т. Корнішевої, Лю Бінцяна);
- визначення сучасних поглядів на форми та зміст музично- виконавської творчості (у статтях І. Д. Єргієва, Л. М. Бутенко, О. О. Філатової, А. Я. Кулієвої, О. О. Перепелиці, О. А. Хорошавіної, С, Є. Брикайли, Г. В. Матвіїва, К. В. Немченко, Т. Й. Яницького, Хуан 11зечуаня);
- поглиблення методологічних засад, зокрема, герменевтичного напряму музикознавчого аналізу (у статтях С. В. Осадчої; В. Б. Марик, Н. В. Ізуграфової, Н. С. Золотарьової, Л. О. Сергійчук, Є. Л. Лисюка, Чжи Інь).
Предметний зміст статей, що увійшли до даного випуску науковою вісника «Музичне мистецтво і культура», підтверджує думку про важливість інтеграції науково-предметних інтересів музикознавців-дослідників та музикантів-практиків, засвідчує творчі інтенції й перших, і інших. Матеріали статей дозволяють формувати уявлення про шляхи оновлення понятійно-термінологічного апарату музикознавства та створення нових дослідних концепцій, визначати пріоритетні напрями науково-творчих пошуків, провідні риси композиторської, виконавської, музично-педагогічної творчості.
Запрошуючи авторів до подальшого співробітництва, редколегія наголошує на необхідності уваги авторів до вимог щодо оформленим статей. Правила оформлення статей містяться наприкінці збірки у розділі «До уваги авторів». Дотримання приведених у цьому розділі правил сприятиме оперативності випуску Наукового вісника.
О. В. Сокол,
головний редактор,
доктор мистецтвознавства,
професор, академік АНВШ України,
член-кореспондент Академії мистецтв України,
заслужений діяч мистецтв України,
ректор ОНМА імені А. В. Нежданової,
завідувач кафедри теорії музики та композиції